Logo Universiteit Leiden.

Ontdekken wat studeren inhoudt: PRE Den Haag afgetrapt

De derde lichting van het Pre-Universiteit College Den Haag is van start gegaan. Afgelopen donderdagmiddag hebben de kersverse PRE-studenten tijdens de kick-off kennisgemaakt met elkaar, de universiteit en het programma. ‘Ik ben hier vooral om te ontdekken: wat wil ik nou eigenlijk?’

Een groep van zevenentwintig 5-vwo-leerlingen van verschillende Haagse scholen komt aan het begin van de middag de zaal aan de Schouwburgstraat in Den Haag binnenlopen. Komend jaar volgen zij naast hun reguliere onderwijs een uitdagend universitair programma bij het Pre-University College aan de Haagse Campus van de Universiteit Leiden.

Anar Mammadov (18): ‘Voor het eerst voelt het alsof ik binnenkort een uitdaging krijg. Ik kijk het meest uit naar de hoorcolleges: hoe is het om college te volgen en aantekeningen te maken, hoe is het, kortom, om te studeren?’

‘Ik wil uiteindelijk econometrie studeren, maar het kan ook zijn dat ik hier iets nieuws ontdek. Na dit PRE-jaar wil ik óf een nieuwe opleiding ontdekt hebben waar ik enthousiast over ben óf nog meer zin hebben in de studie econometrie. Ik ben hier vooral om te ontdekken: wat wil ik nou eigenlijk?’

Student-zijn

De onderwijscoördinator van het programma, Janna van Helden, heet de deelnemers van harte welkom en vertelt wat hen bij PRE te wachten staat. Ze benadrukt dat ze nu studeren aan de universiteit. Ze worden dan ook als studenten behandeld en dat betekent: meer verantwoordelijkheid, toegang tot de universiteitsgebouwen en -systemen en een studentenpas.

Het onderwijsprogramma is erg veelzijdig: studenten volgen hoorcolleges en skill seminars, maar gaan ook aan de slag met een maatschappelijk probleem en zetten een eigen onderzoek op. Docenten van verschillende faculteiten zijn bij het onderwijs betrokken. Dit geeft het PRE-programma een interdisciplinair karakter.

Kersverse PRE-studenten in gesprek met Justin Sijtsma tijdens Learning My Way.

Persoonlijke ontwikkeling

In het reflectieblok ‘Learning My Way’ leren de deelnemers over hun interesses, passies en persoonlijke doelen en ontdekken ze hoe ze deze bij hun toekomstige (universitaire) loopbaan kunnen inzetten.

Vaardigheidsdocent Justin Sijtsma vertelt de studenten dat Learning My Way het onderwijs persoonlijk maakt: ‘We willen helpen met zaken als: wie ben ik, wat wil ik, hoe ben ik in een groep? Dat is nu, maar zeker ook later van belang.’ Tijdens drie uitgebreide, interactieve bijeenkomsten en persoonlijke coaching zullen de studenten hier aan werken.

Ze zullen onder andere leren hun talent een naam te geven. Dat is belangrijk, volgens Justin, ‘want het benoemen van je talent maakt dat je het sneller omhoog kan halen en het dan kan inzetten.’ Ook zullen de PRE’ers een toekomstvisie ontwikkelen en actiepunten formuleren om daarnaartoe te werken.

Avin Hussein (16): ‘Ik wil leren zelfverzekerd in mijn schoenen te staan. Ik vind het fijn dat ik daarbij vanuit Learning My Way geholpen word. Ik denk dat PRE-University me een pad gaat geven, alsof je vastzit in een bos en PRE de bladeren en boomtakken opzij haalt en een pad creëert waarvan ik denk: dit is de richting waar ik op wil gaan.’

‘Ik vond vandaag al echt leuk. We hebben veel informatie gekregen over het programma en alles is duidelijk uitgelegd. Het enige wat ik nu kan doen is wachten tot volgende week, tot we écht kunnen beginnen. Ik heb er zin in!’

Na dit voorproefje op het aankomende jaar blijven de meesten nog even napraten. Ze blikken terug op de eerste stap die ze vandaag binnen de universiteit hebben gezet. Met veel enthousiasme en gezonde spanning voor het eerste college gaan ze aan het eind van de middag niet langer als scholieren, maar als kersverse PRE-studenten naar huis.

Tekst: Femke van de Griendt
Foto’s: Buro JP