Logo Universiteit Leiden.

Luister hoe we vanuit de Oude Sterrewacht naar Saturnus kijken

Stokstaartjes is een podcast voor nieuwsgierige kinderen over wetenschap! De tweede serie van Stokstaartjes gaat over de ruimte. Elke vrijdag in november komt een nieuwe aflevering online. Vandaag verschijnt de derde aflevering in de serie, waarbij we vanuit de Oude Sterrewacht gaan proberen naar Saturnus te kijken. Gaat het lukken?

De eerste serie van Stokstaartjes, over dinosaurussen, is enthousiast ontvangen en inmiddels ruim 14.000 keer beluisterd. In de serie over de ruimte komen verschillende wetenschappers aan het woord; Willeke Mulder, promovendus astronomie van de Universiteit Leiden, dr. Marc Klein Wolt, sterrenkundige en directeur van het RadioLab van de Radboud Universiteit Nijmegen (ook bekend van de podcast De Man en de Maan) en prof.dr. Inge Loes ten Kate van de Universiteit Utrecht en het Anton Pannenkoek Instituut in Amsterdam. Ook brengen ze een bezoek aan het planetarium in Artis, waar ze een rondleiding door ons zonnestelsel krijgen van sterrenkundige Milo Grootjen. En natuurlijk bezoeken ze de Oude Sterrenwacht in Leiden, waar ze Jupiter en Saturnus bekijken in de 150 jaar oude sterrenkoepel, onder begeleiding van Naor Scheinowitz.

In de derde aflevering van de serie, die vandaag uitkomt, horen we Maya en Bojan (10). Bojan vraagt zich hoe andere planeten er van de binnenkant uitzien. Van de Aarde weet hij het wel, maar van andere planeten niet. Hij krijgt antwoord van professor Inge Loes ten Kate (Universiteit Utrecht en Anton Pannenkoek Instituut). Maya wil weten waarom Saturnus ringen heeft. Willeke Mulder (Universiteit Leiden) vertelt ons hoe het zit. In de Oude Sterrenwacht in Leiden zien we Saturnus door een enorme telescoop en leren we nog meer over de ringen van deze planeet.

Klik hier om de podcast gratis te luisteren.

Missie van de Stokstaartjes

Het doel van Stokstaartjes is dat alle kinderen tussen de 6 en 12 jaar de kans krijgen om laagdrempelig kennis te maken met wetenschap. Alle wetenschap begint met nieuwsgierigheid en vragen stellen, en daar zijn kinderen nu juist heel erg goed in. Stokstaartjes sluit naadloos aan bij de nieuwsgierige en onderzoekende houding die kinderen van nature hebben.

Het uitgangspunt van Stokstaartjes zijn steeds de vragen van de kinderen zelf. In iedere aflevering is de vraag het startpunt, waarna Wendy (zelf ex-wetenschapper) op zoek gaat naar het antwoord. Dit doet zij door experts als wetenschappers te interviewen, maar ook door zelf op onderzoek uit te gaan. In de ruimteserie zit een bezoek aan het planetarium in Artis en aan de Oude Sterrenwacht in Leiden.

Stokstaartjes gaat niet alleen om de wetenschappelijke feiten, maar vooral over hoe die feiten tot stand komen. Waar komt kennis eigenlijk vandaan? De vraag hoe oud de zon is (aflevering 2.1) lijkt op zichzelf eenvoudig te beantwoorden, maar hoe kun je dat eigenlijk weten? Hoe zijn wetenschappers erachter gekomen hoe oud de zon is? Door de vraag te stellen hoe je iets kunt weten, leren kinderen kritisch en zelfstandig te denken. Wetenschap is meer dan alleen de feiten zelf, er gaat een heel proces van vragen en onderzoeken aan vooraf. Stokstaartjes laat kinderen kennis maken met dat proces.