Logo Universiteit Leiden.

Oude Sterrewacht
Sterrenwachtlaan 11
2311 GW Leiden

Op 30 juni en 1 juli a.s. vindt het evenement ‘DansBlok in de Sterrewacht’ plaats. In het iconische gebouw aan de Witte Singel worden kunst en wetenschap gecombineerd tijdens een bijzondere route langs verschillende professionele dansvoorstellingen. De voorstelling met het overkoepelende thema ‘Het Universum’ wordt geopend door een live optreden van band The Stream, waarna het publiek vier korte dansvoorstellingen en twee dansfilm van jonge dansmakers te zien krijgt. Achteraf kan worden geborreld en nagepraat met dansers en makers.

Leiden is de stad van kunst en kennis en tijdens DansBlok in de Sterrewacht worden deze twee elementen gecombineerd. Tijdens de voorstelling staat het thema ‘Het Universum’ centraal. De makers die hun werk tonen benaderen het wetenschappelijke thema met artistieke, creatieve en poëtische vragen om tot unieke voorstellingen te komen. Samen met studenten en Pedro Russo (Astronomy & Society Group) van Universiteit Leiden is dit bijzondere evenement tot stand gekomen.

DansBlok in de Sterrewacht start in de kelder van het prachtige gebouw, met een live performance van de Leidse band The Stream, aangevuld door een intieme performance door dansers van dansstudio Tribes, waarna de route door de rest van het gebouw begint. Chronos danst ‘MoreLess’, Rosa Allessie en Wies Berkhout dansen ‘ECHO’, Dance Company The Kitchen danst haar nieuwe stuk ‘NOISE’ en Dieuwertje Spek en Éryn Nieuwint dansen hun duet ‘Ignition’. Daarnaast zijn er twee korte dansfilms te zien van Emma Evelein. Emma maakte één van haar films speciaal voor DansBlok, onder andere in de telescoopkoepels en de oude bibliotheek van de Sterrewacht.

Het evenement is op zaterdag 30 juni en zondag 1 juli. Op beide dagen begint de matinee om 14:00 en een avondvoorstelling om 20:00. Het programma duurt ongeveer twee uur.

Koop uw tickets hier