Logo Universiteit Leiden.

Geuren en Kleuren: de scheikunde achter ruiken en zien

Docent
Anthe Janssen  (Universitair docent)

Heb jij een neus voor chemie? Of kun je wel wat kleur in je leven gebruiken? In deze gastles legt Anthe Janssen, een van de chemiedocenten van het eerste jaar Molecular Science and Technology, de basis uit van wat geur en kleur nu eigenlijk zijn. Deze les is geheel in stijl van zijn eigen chemiecolleges: formules van Einstein, net meer kwantumchemie dan je verwacht, foto’s van grijze mannen, een half-gelukte demonstratie, en (hopelijk) een aantal inzichten van hoe chemie aan de basis ligt van deze wondere wereld.

Na een korte, meer natuurkundige dwaling langs de basis van kleuren, komen voornamelijk geuren uitgebreid aan bod. In deze hoek van de organisch-chemische moleculen blijkt nog ontzettend veel te ontdekken en is biochemie opeens óók belangrijk. Om het verhaal geur te geven, worden er geursamples verzorgd om de moleculen niet alleen te zien, maar ook te beleven.

Voorkennis

Voorkennis van minimaal 5vwo scheikunde gewenst.