Logo Universiteit Leiden.

Een pleister voor het hart

Type gastles
op school
Taal
Nederlands
Lesduur
1 lesuur (50 min.)
Interesse(s)
gezondheid
Schoolvak
Biologie
Docent
Marie-José Goumans  (Professor)

Hart en bloedvaten zijn cruciaal voor het leven. Het hart zorgt ervoor dat het bloed wordt rondgepompt, de bloedvaten zijn nodig om ervoor te zorgen dat het bloed ook daar komt waar het nodig is. Het grote aantal spreekwoorden en gezegden illustreert dat het kloppende hart het meest spraakmakende orgaan is van het menselijk lichaam. Zonder een goed functionerend hart is er geen kwaliteit van leven. Tot op de dag van vandaag is een harttransplantatie de enige mogelijkheid om een slechte pompfunctie van het hart te herstellen. Helaas zijn er niet genoeg harten beschikbaar om aan de vraag van transplantatie te voldoen. We moeten dus iets anders bedenken om hartfalen te voorkomen. Door middel van hartstamcellen op een gaasje proberen we het hart te repareren.