Logo Universiteit Leiden.

nl en

Over het arbeidsmarktonderzoek

Elke vier à vijf jaar voert de Faculteit der Geesteswetenschappen van de Universiteit Leiden een arbeidsmarktonderzoek uit onder haar alumni. Naast de tweejaarlijkse Nationale Alumni Enquête (NAE) laat de faculteit dit onderzoek uitvoeren - met hogere respons en meer detail - om studiekiezers en studenten beter te kunnen voorlichten over (voorbereiding op) de arbeidsmarkt.

Het arbeidsmarktonderzoek onder Leidse alumni Geesteswetenschappen die afgestudeerd zijn in de periode 2020 t/m 2024 is in het voorjaar van 2025 uitgevoerd via een online vragenlijst. 6.776 alumni zijn benaderd, 1.929 daarvan (28,5%) hebben de vragenlijst ingevuld. Ook is er een non-respons onderzoek gehouden.

Er is onderzocht wat de arbeidsmarktpositie van alumni is en de invloed van werkervaring, stages, bestuurs- en buitenlandervaring hierop. Daarnaast is gekeken naar verschillen tussen bachelor- en masterstudenten, internationale en Nederlandse alumni, hun oordeel over de opleiding en hoe de resultaten zich verhouden tot het vorige onderzoek (uit 2020).

Non-respons onderzoek

Om te bepalen of de respondenten representatief waren is een non-responsanalyse uitgevoerd. Uit deze analyse bleek dat er geen reden is om aan te nemen dat er belangrijke verschillen bestaan tussen de non-respondenten en de respondenten binnen het onderzoek. De non-respondenten weken niet significant af van de respondenten op het gebied van het hebben van betaald werk, tevredenheid over de keuze van de opleiding en ontwikkeling van de loopbaan. Gemiddeld hebben de non-respondenten vaker betaald werk, zouden zij vaker hun opleiding opnieuw kiezen en hebben zij een positievere terugblik op hun loopbaan tot nu toe.  

Deze website maakt gebruik van cookies.