Logo Universiteit Leiden.

nl en

De moraal van dit verhaal

Dierfabels van Aesopus tot La Fontaine

Dierfabels zijn oeroud – ouder dan de legendarische fabelschrijver Aesopus, die in de zesde eeuw vóór Christus geleefd zou hebben. Een fabel is een kort verhaal met een moraal, waarin dieren model staan voor de menselijke deugden en ondeugden. Denk daarbij aan bekende fabels als ‘De haas en de schildpad’, ‘De krekel en de mier’ en ‘De raaf en de vos’. Paul J. Smith, hoogleraar Franse literatuur, zal deze avond vertellen over de nalatenschap van Aesopus en de invloed van diens fabelwerken in woord en beeld, in de Oudheid, Middeleeuwen en Renaissance.

Spreker
Prof.dr. Paul J. Smith, hoogleraar Franse literatuur, Universiteit Leiden

Tijd en Plaats

Woensdag 4 december
19.30-21.30
Zaal 019

Lipsius
Cleveringaplaats 1
2311BD Leiden

Iedereen welkom!
Gratis entree.
Geen aanmelding nodig.

Als literair genre beleeft de fabel zijn hoogtepunt in de zeventiende eeuw, in het werk van de Franse fabeldichter Jean de La Fontaine (1621-1695). Veel van de fabels van La Fontaine zijn bewerkingen van het werk Aesopus. La Fontaine’s berijmde zedenlessen laten een tegenstrijdig beeld van  de dichter zien: soms sceptisch, pragmatisch en rationeel, dan weer gevoelig en empathisch. Sommige fabels hebben een voor onze tijd wat vreemde afloop. Zo laat La Fontaine in La cigale et la fourmi (De krekel en de mier) de gierige wreedheid van de mier winnen, terwijl de sympathie van de lezer uitgaat naar de zorgeloos zingende krekel. Aan de hand van deze en andere fabels zal Paul J. Smith, hoogleraar Franse literatuur, ons meenemen naar de fabelwereld van La Fontaine en diens morele lessen. Ook zullen enkele voorbeelden ter sprake komen van gebruik en misbruik van La Fontaine’s fabels in het hedendaagse Frankrijk.

Spreker
Prof.dr. Paul J. Smith, hoogleraar Franse literatuur, Universiteit Leiden

Tijd en Plaats

Woensdag 11 december
19.30-21.30
Zaal 019

Lipsius
Cleveringaplaats 1
2311BD Leiden

Iedereen welkom!
Gratis entree.
Geen aanmelding nodig.

Dierfabels in kamerdecoraties door de eeuwen heen

Vanaf de zeventiende eeuw worden de dierfabels van Aesopus en La Fontaine uitgebeeld in de schilderkunst. Zo was de koning van Spanje, Philips IV, de eerste die een serie van schilderijen op groot formaat met fabelmotieven bestelde. Rijke aristocraten lieten hun huizen decoreren met de illustraties uit de fabels van La Fontaine. Lisanne Wepler, kunsthistorica van de Leidse Universiteit, laat ons een aantal “fabelzalen” zien: somptueuze interieurs met rijke fabeldecoraties, in Spanje, Nederland, Frankrijk en Engeland van de zeventiende eeuw tot de twintigste eeuw.

Spreker
Lisanne Wepler, kunsthistorica en promovenda, Universiteit Leiden

NA DE PAUZE

Fables and pedagogy in France

Since the nineteenth century in France, Aesopian fables have been more than ever turned into all kinds of objects, mostly aimed at children: board games, sheet music, posters, rebus, politically-oriented books, and even application software. Some of these adaptations use Jean de La Fontaine’s texts, while others rely exclusively on a pictorial recognition. This session aims to provide an overview of these adaptations, in order to understand how the reference to fables works. Céline Zaepffel writes her PhD thesis on the uses of illustrated fables in French pedagogy from 1500 to nowadays.

Spreker
Céline Zaepffel, promovenda, Universiteit Leiden

Tijd en Plaats

Woensdag 18 december
19.30-21.30
Zaal 019

Lipsius
Cleveringaplaats 1
2311BD Leiden

Iedereen welkom!
Gratis entree.
Geen aanmelding nodig.

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie