Logo Universiteit Leiden.

nl en

Hutspot

Hutspot SG is de titel waaronder we lezingen, cabaretvoorstellingen, filmavonden en andere evenementen scharen die losstaan van onze thematische reeksen.

Hutspot (stew or hotchpotch, but certainly not meant in a pejorative sense) SG is the title under which we announce lectures, performances, film nights and other events that are not part of our lecture series.

Over religieuze ervaring en artistieke processen

Socrates noemde het zijn Daimonion: een verborgen reisadviseur die hem beschermde op zijn levensreis door hem te weerhouden van iets dat hij op het punt stond uit te voeren. Socrates luisterde altijd zeer zorgvuldig naar deze gids, want volgens hem kwam deze stem van de Godheid. Kunnen we de Daimonion van Socrates vergelijken met wat wij God of Beschermengel noemen? Of heeft het meer weg van iets dat de (para)psychologen een mentale radar noemen: een functie van het menselijk onderbewustzijn? Misschien is het enkel een ander woord voor `lot’? Wat het ook moge zijn, het is iets onzichtbaar en verborgen, maar desalniettemin actief buiten of binnen in onszelf als vorm van geïntensiveerde kennis.
In deze presentatie wordt de Daimonion van Socrates onderzocht in relatie tot het concept van religieuze ervaring aan de ene kant en de artistieke processen die de kunstenaar gebruikt bij het maken van nieuw werk aan de de andere kant. Met als doel aan te tonen dat de Daimonion een teken is van ons evolutionair potentieel.

Het onderzoek naar de Daimonion van Socrates is onderdeel van project Soul Space waarin tussen 2016 en 2017 werd nagegaan op welke wijze de Daimonion zich manifesteert als religieuze ervaring tijdens de dienst van diverse religieuze gemeenschappen. Het resultaat is een fotoserie die tijdens de presentatie zal worden getoond. 

Spreker

Dr. Tine Wilde, leeft en werkt in Amsterdam. Zij studeerde autonome kunst aan AKI Academie voor Kunst & Design in Enschede en filosofie aan de Universiteit van Amsterdam. Zij promoveerde aan dezelfde universiteit op een combinatie van filosofie en kunstwerken in project Do not Erase en publicatie Remodel[l]ing Reality.

Tijd, plaats en toegang

Dinsdagavond 7 november
19.30 - 21.00 uur
Zaal 019
Lipsiusgebouw
Cleveringaplaats 1
Leiden

Iedereen welkom!
Gratis entree.
Geen aanmelding nodig.

Op donderdag 16 november vertoont Het Kijkhuis in samenwerking met Studium Generale de moeder der sci-fi films: Metropolis. Deze stomme film werd geregisseerd door de Duitse Fritz Lang en verscheen in 1927 voor het eerst op het doek. Metropolis vertelt het verhaal van een distopische samenleving in 2016 in de gelijknamige futuristische stad Metropolis, vol wolkenkrabbers en luchtviaducten. De bevolking van deze industriële leviathan kent een scherpe tweedeling, tussen een welvarende bovenlaag die continu feestviert en een ploeterende onderlaag van proletariërs die in de diepe krochten van de stad zware monotone arbeid verrichten. Daar komt verandering in als de zoon van de kille technocratische leider verliefd wordt op een arbeidersmeisje.
Het architectonische futurisme van regisseur Fritz Lang drukte zijn stempel op talloze Hollywood kaskrakers. Zo baseerde Ridley Scott het futuristische Los Angeles van Blade Runner (1982) op Metropolis. Hetzelfde geldt voor Gotham City van Tim Burtons Batman (1989) en menig andere sci-fi film. Hoewel Metropolis in eerste instantie flopte, groeide de film vanaf de jaren zestig uit tot een absolute cult-hit. Het is de eerste film die Unesco toevoegde aan de Werelderfgoedlijst.
Voor de vertoning is gekozen voor de lange versie van 150 minuten.

De film zal worden begeleid door pianist Matteo Myderwyk en zal worden ingeleid door dr. Jan Sleutels, universitair docent, Institute for Philosophy, Universiteit Leiden.

Tijd, plaats en toegang

21.00 uur
Kijkhuis Leiden
Vrouwenkerksteeg 10
2312 WS Leiden

De film is gratis te bezoeken. Wel heeft u een ticket nodig, deze zijn voor 0 euro via de website van Het Kijkhuis te bestellen. 

Het is dit jaar exact drie eeuwen geleden dat de natuurgeleerde en kunstenares Maria Sibylla Merian (1647-1717) overleed. Reden genoeg om het leven en werk van deze bijzondere vrouw onder de aandacht te brengen. Al vanaf haar vroege jeugd is Merian geïnteresseerd in alles wat kruipt, krioelt en rondklappert. Gedurende haar leven ontpopt zij zich tot empirische natuurvorser en een begaafd schilderes. In 1699 steekt zij op 52-jarige leeftijd samen met haar dochter de Atlantische Oceaan over om de insecten van Suriname te vereeuwigen. Op basis van deze natuurexpeditie schrijft en schildert zij haar meesterwerk Metamorphosis insectorum Surinamensium (Verandering van de Surinaamse insecten, 1705). Uniek aan haar kunstwerken is dat zij insecten en andere wezens afbeeldt in hun biotoop met de bijhorende waardplanten. Daarbij heeft zij vooral aandacht voor de metamorfose van eitje tot rups, pop en vlinder. Merian ziet in deze transformatie ook een religieuze metafoor. Volgens haar verbeeldt de rups het aardse leven van de mens, de cocon onze tijdelijke dood en de vlinder de hemelvaart van de menselijke ziel. Tijdens deze lezing vertelt Merian-kenner Ella Reitsma meer over deze muze van de entomologie.

Spreker

Ella Reitsma – auteur, journalist en kunsthistorica

Tijd, plaats en toegang

19.30-21.00 uur
Zaal 019
Lipsiusgebouw
Cleveringaplaats 1
Leiden

Iedereen welkom!
Gratis entree.
Geen aanmelding nodig.

Voorstelling Hotel Informatie inclusief voor- en naprogramma

Hotel Informatie van toneelgroep ECHO gaat over de overvloed aan informatie waar we elke dag aan blootgesteld worden. Wat doet al deze informatie met ons? Hoeveel kunnen wij aan? Op deze exclusieve Infobesitas-avond is er voor en na de voorstelling een (gratis) interactief programma om hier dieper op in te gaan. Over informatie(-overload) kun je tenslotte nooit genoeg informatie hebben. 

Voorafgaand aan de voorstelling is cognitief psycholoog Guido Band van de Universiteit Leiden te gast. Hij neemt ons mee in ons brein: hoe verwerken wij informatie, en wat doet dat met onze aandacht? Vervolgens bezoeken we de voorstelling, waarna we alle verkregen informatie in een ludiek nagesprek gaan proberen te verwerken. Met behulp van Guido en de actrices van ECHO bespreken we hoe de voorstelling onze aandacht heeft gestuurd, en welke informatie wel en niet is blijven hangen. #infobesitas

Tijd, plaats en toegang

Door: Toneelgroep ECHO en Studium Generale Leiden
Donderdag 30 november, 19:30-23:00 uur

Theater Ins Blau
Haagweg 6
2311 AA Leiden

Meer informatie en kaartverkoop:
Theater Ins Blau

Entree:
Normaal 16,50 euro
CJP 14,00 euro
Studenten 10,00 euro (kaart alleen geldig op vertoon van een studentenkaart; dus neem je studentenkaart mee)

Buddhist ideas, institutions and individuals were influential in the creation of Chinese tea culture from at least the eighth century onwards. Given that tea was often promoted by Buddhists as an alternative to alcohol, and that it was extolled for its abilities to support strenuous meditation practice, were there particular Buddhist discourses of health and wellness with regard to tea drinking?
In this lecture, organized by Studium Generale, Honours Academy Leiden and Humanities Lab, we will explore the surviving textual, artistic and material evidence in order to understand better some of the virtues of tea consumption from a Chinese Buddhist perspective.

Speaker

James A. Benn received his PhD from UCLA in 2001 and is now Professor of Buddhism and East Asian Religions at McMaster University. He studies Buddhism and Daoism in medieval China. To date, he has focused on three major areas of research: bodily practice in Chinese Religions; the ways in which people create and transmit new religious practices and doctrines; and the religious dimensions of commodity culture. He has published on self-immolation, spontaneous human combustion, Buddhist apocryphal scriptures, and tea and alcohol in medieval China in journals such as History of Religions, T’oung Pao, Harvard Journal of Asiatic Studies and Journal of the International Association of Buddhist Studies. He is the author of Burning for the Buddha: Self-immolation in Chinese Buddhism (University of Hawai‘i Press, 2007) and Tea in China: A Religious and Cultural History (University of Hawai‘i Press, 2007). He is currently working on a translation and study of the Śūramgama sutra, a Chinese Buddhist apocryphon.

Time, Place, Venue

7:30 pm – 9:00 pm
Room B104
Oude Sterrewacht
Sterrewachtlaan 11
Leiden

All welcome!
Entrance is free.
No prior registration required.