Logo Universiteit Leiden.

Duurzaamheid in het Onderwijs

Kijk regelmatig op deze pagina voor meer informatie over het inpassen van duurzaamheid in het onderwijs van de Universiteit Leiden.

We moeten studenten niet alleen voorbereiden op een wereld met klimaatverandering, we moeten ze ook voorbereiden op een arbeidsmarkt waar kennis over duurzaamheid nodig is. Bij LUGO vinden we het cruciaal om duurzaamheid structureel te integreren in het onderwijs van onze universiteit. Dit gaat verder dan alleen degenen die een studie Milieukunde of Governance of Sustainability volgen. Wij geloven dat er voor elk programma een relatie is met duurzaamheid. Ons doel is om ervoor te zorgen dat alle studenten de kans krijgen om duurzaamheid op te nemen in hun curriculum, via reguliere cursussen, keuzevakken of een collegereeks.

LUGO is er niet alleen van overtuigd dat studenten meer kansen moeten krijgen om in hun studie met duurzaamheid bezig te zijn, maar ook studenten. LUGO deed onderzoek naar duurzaamheid in het onderwijs onder Leidse studenten door middel van een representatief onderzoek. We constateerden dat de meerderheid van de studenten vindt dat duurzaamheid te weinig besproken wordt in hun studie, en dat ze duurzaamheid meer structureel in hun curricula willen integreren. Bent u geïnteresseerd in de resultaten van onze onderzoeken, lees dan de rapporten voor de universiteit en per faculteit.

Wil je meer weten, of heb je iets te zeggen, neem dan gerust contact met ons op!

Rapporten

Studenten van de Universiteit Leiden vinden dat er in hun opleidingen meer aandacht moet zijn voor duurzaamheid. Dat blijkt uit een representatief onderzoek onder ruim 550 studenten, uitgevoerd door het Leiden University Green Office in samenwerking met Goodrise.

De enquête vroeg studenten hoe zij de rol van de universiteit zien bij het integreren en bevorderen van duurzaamheid. Meer dan driekwart van de ondervraagde studenten is het ermee eens of helemaal mee eens dat de Universiteit Leiden hierin een actieve rol moet spelen. Studenten zijn vaker ontevreden dan tevreden over de mate waarin het thema duurzaamheid terugkomt in hun studieprogramma. Zij geven aan aandacht voor duurzaamheidsvraagstukken belangrijk te vinden en hier meer over te willen weten.