Logo Universiteit Leiden.

Een kijkje in de keuken bij de chemische industrie: katalyse

Type gastles
op school
Taal
Lesduur
1 lesuur (50 min.)
Interesse(s)
wiskunde en natuurkunde
Schoolvak
Scheikunde
Docenten
Irene Groot  (Hoogleraar Surface and interface science) Rik Mom  (Universitair docent)

Of het nu gaat om medicijnen, het nylon in je shirt of groene waterstof, veruit de meeste chemicaliën worden geproduceerd met behulp van katalysatoren. Dit gebeurt dan ook op enorme schaal: wereldwijd worden jaarlijks tientallen miljarden tonnen aan chemicaliën omgezet via katalytische processen.

In deze gastles laat de gastlesdocent zien hoe zulke processen werken op moleculair niveau. Er wordt hierbij onder andere besproken hoe een chemische reactor er van binnen uit ziet en wat de elementaire stappen zijn in katalytische reacties. Op basis hiervan bestuderen de leerlingen wat belangrijk is bij het ontwerp van een katalysator. Ten slotte worden enkele voorbeelden van onderzoek naar nieuwe katalysatoren behandeld, onder andere voor de energietransitie.