Logo Universiteit Leiden.

Waarom heeft iedereen een diagnose?

Type gastles
op school
Taal
Nederlands
Lesduur
1 lesuur (50 min.)
Interesse(s)
cultuur, geschiedenis, religie en filosofie
gezondheid
Schoolvak
Biologie
Filosofie
Docent
Pieter Barnhoorn  (Huisarts, docent, onderzoeker)

Waarom is er zoveel psychische nood? Waarom heeft iedereen een diagnose? Wat is eigenlijk een diagnose? Hoe helpend is een diagnose?

Het zijn gouden tijden voor psychiaters en andere dokters. Iedereen wil een diagnose. Dokter, heb ik misschien verborgen autisme? Of komt het door mijn ADHD? Of zit ik misschien tegen een burn-out?

Naast overduidelijke psychiatrie komt er op het spreekuur van de huisarts ook veel zingevingsproblematiek: 'Is dit alles? Hoe leef ik in balans? Welke aspecten van mijn leven zijn duurzamer dan ikzelf?' Mensen met deze klachten zijn geen aanstellers. Hun vragen en hun lijden zijn reëel. Het beroerde van deze tijd is echter dat er maar één manier lijkt te zijn om erkenning te krijgen voor dat lijden. Erkenning krijgen en geven we vooral door dit lijden te bezien door een medisch of psychologisch denkraam. Hoe zetten we een groter denkraam open?

In dit lesuur zullen deze en andere vragen behandeld worden. Onderwerpen die aan bod zullen komen zijn (de taal van de) diagnose, reïficatie, stoornisme en zingeving. Hierbij maakt dr. Barnhoorn gebruik van zijn ervaring als dokter, docent en onderzoeker.