Logo Universiteit Leiden.

nl en

Grote Taaldag

De AVT, LOT en Anéla organiseren jaarlijks de Grote Taaldag, met aan het eind het feestelijke Taalgala, waar heel taalkundig Nederland bijeenkomt.

Grote Taaldag 2024

De meest recente Grote Taaldag, georganiseerd door AVT, LOT en Anéla, vond plaats op vrijdag 2 februari 2024 in Utrecht. Het was weer een  inspirerende dag!

Hier vindt u het boekje met samenvattingen (met daarin het programma).

We genoten van de ontmoeting met collega's en een inspirerende keynote-duopresentatie met als thema ‘Meertaligheid in het onderwijs’ (zie hieronder). Zoals gebruikelijk werden op het einde van de dag, tijdens het Taalgala, ook de AVT/Anéla-dissertatieprijs en de LOT-populariseringsprijs uitgereikt. Dit jaar brachten we bovendien de winnaars van de LOT-Grote Vragenprijs onder de aandacht en werd Nota Bene gelanceerd, het nieuwe tijdschrift van de AVT en de BKL (Belgische Kring voor Linguïstiek).

Keynote 'Meertaligheid in het onderwijs'

Om de Belgisch-Nederlandse samenwerking in Nota Bene te benadrukken werd de keynote lezing gegeven door Joana Duarte (Rijksuniversiteit Groningen) en Orhan Agirdag (KU Leuven & Universiteit van Amsterdam) met hun lezing getiteld 'Meertaligheid in het onderwijs – inzichten uit onderzoek van Vlaanderen en Nederland'. Hieronder hun samenvatting:

‘Zij [PVV kiezers] vinden dat migranten zich volledig moeten aanpassen aan de taal die ze spreken en hun cultuur.’

Analyse van Paul Dekker, naar aanleiding van de Nederlandse kiezersonderzoek (Volkskrant, 21-12-2023)

"Iedere docent krijgt in de praktijk te maken met meertaligheid. Vreemde talen, buurtalen, streektalen of migrantentalen: zichtbaar of niet, meertaligheid is er in de samenleving en op onze scholen (Duarte et al, 2022). Alhoewel België en Nederland rijk zijn aan taaldiversiteit, blijft het onderwijssysteem in onze landen hardnekkig eentalig georiënteerd (Agirdag, 2020). Dat betekent dat er op veel scholen van uit wordt gegaan dat voornamelijk Nederlands als instructietaal moet worden gebruikt.

In onze lezing stellen wij deze taalbadbenadering ter discussie en presenteren wij recente inzichten uit onderzoek in Vlaanderen en Nederland rondom onderwijs, gebaseerd op hoge verwachtingen, een warm-strenge aanpak op scholen en meertalig onderwijs. Wij laten zien wat er op scholen gebeurt als leerlingen met een meertalige achtergrond zich niet hoeven aan te passen aan de taal en cultuur van Nederland en België. Deelnemers zullen bovendien ook meertalig onderwijs in de praktijk ervaren."

Deze website maakt gebruik van cookies.