Logo Universiteit Leiden.

nl en

AVT/Anéla Dissertatieprijs

De Algemene Vereniging voor Taalwetenschap (AVT) en de Nederlandse Vereniging voor Toegepaste Taalwetenschap (Anéla) reiken jaarlijks een prijs uit voor een dissertatie op het gebied van de taalwetenschap.

Dissertatieprijs 2020

Voor de dissertatieprijs 2020 waren 10 excellente dissertaties voorgedragen. De jury had een shortlist van 3 kandidaten opgesteld (in alfabetische volgorde):

  • Eveline Boers-Visker (Universiteit van Amsterdam) met het proefschrift “Learning to use space: A study into the SL2 acquisition process of adult learners of Sign Language of the Netherlands”;
  • Imme Lammertink (Universiteit van Amsterdam) met het proefschrift "Detecting patterns: Relating statistical learning to language proficiency in children with and without developmental language disorder";
  • Véronique Verhagen (Universiteit van Tilburg) met het proefschrift "Illuminating variation: Individual differences in entrenchment of multi-word units".

De winnaar van de AVT/Anéla Dissertatieprijs 2020 is: Imme Lammertink! Van harte gefeliciteerd!

Het juryrapport is hier te lezen.

Presentatie van de genomineerden

Marc van Oostendorp had voorafgaand aan het Taalgala de drie kandidaten uitgenodigd om hun proefschrift in een video te presenteren:

Eveline Boers (Learning to use space - Nederlands / NGB)

Véronique Verhagen (Illuminating variation - YouTube)

Imme Lammertink (Detecting patterns - YouTube)

LOT Populariseringsprijs

Daarnaast werd op het Taalgala de LOT Populariseringsprijs uitgereikt. Dit is een prijs ter stimulering van het vervaardigen van populair-wetenschappelijke initiatieven over een taalwetenschappelijk onderwerp. De bijdrage kan elke gewenste vorm hebben: artikelen, boeken, video’s, radio- of TV-programma’s, websites, blogs, evenementen, etc. 

De winnaar van de LOT Populariseringsprijs 2021 is het project MIND (Meertaligheid in Dagopvang) van de Universiteit van Amsterdam. Het project MIND onderzoekt in opdracht van het Ministerie van Sociale Zaken en werkgelegenheid de effecten van tweetalige kinderopvang op de taalontwikkeling van kinderen. De bedoeling is nu de opgedane kennis te gebruiken in een ‘Toolbox Meertaligheid’, een digitale omgeving met informatie over meertaligheid voor pedagogisch medewerkers in de kinderopvang. De toolbox biedt basisinformatie over meertalig opgroeien, praktische tips over hoe om te gaan met meertalige kinderen op het kinderdagverblijf en richtlijnen voor antwoorden op vragen van ouders over meertalig opvoeden.

Van harte gefeliciteerd!

Project MIND: Toolbox meertaligheid

Deze video kan niet worden getoond omdat u geen cookies heeft geaccepteerd.

Verlaat onze website om deze video te bekijken.
Deze website maakt gebruik van cookies.