Logo Universiteit Leiden.

nl en

Trauma’s bij pleegkinderen

Gevolgen voor de klas en tips voor de leerkracht

Deze video kan niet worden getoond omdat u geen cookies heeft geaccepteerd.

Verlaat onze website om deze video te bekijken.

Ingrijpende gebeurtenis

Pleegkinderen hebben allemaal een of meerdere ingrijpende gebeurtenissen meegemaakt. Ze zijn gescheiden van hun ouders en moesten, soms heel abrupt, bij een ander gezin gaan wonen. En voordat het kind bij een ander gezin is gaan wonen, heeft het misschien wel huiselijk geweld of mishandeling meegemaakt

Trauma

Een ingrijpende gebeurtenis leidt niet altijd tot een trauma. Sommige kinderen zijn in staat om dit op een goede manier te verwerken, en dan hoeft er geen blijvende psychische schade te zijn. De kans op een trauma is groter als kinderen méér ingrijpende gebeurtenissen hebben meegemaakt, jonger waren toen het gebeurde, en als de schokkende gebeurtenis(sen) langer duurde(n).

Stress

Getraumatiseerde kinderen functioneren als het ware in een overlevingsmodus. Hun stresssysteem is overactief en ze zijn in een continue staat van alertheid en waakzaamheid. Ze zijn continu bezig met de vragen “wat gaat er nu gebeuren?” en “ben ik hier wel veilig?”. Voordat een kind goed kan meedraaien op school en de lesstof kan oppikken, is het eerst noodzakelijk om de stress te verlagen, overleg met pleegouders hoe je dit kunt aanpakken.

Waar moet je op letten in de klas?

In een overlevingsmodus voel je je niet veilig. Als leerkracht kun je de veiligheid in de klas bevorderen door voorspelbaar te zijn.

Als je in een overlevingsmodus zit, kun je niet leren. Ook extra uitleg gaat dan niet helpen om die som toch te begrijpen. Werk eerst aan het gevoel van veiligheid van kinderen en verlaag hun stressniveau. Daarna kunnen kinderen pas weer in de leer-modus terecht komen.

Ook agressief gedrag of snel boos worden kan een gevolg zijn van een overactief stresssysteem. Kinderen hebben dan moeite met het reguleren van emoties. Ze worden bijvoorbeeld heel erg boos om iets dat eigenlijk wel mee lijkt te vallen. Het corrigeren van dit gedrag is lastig, omdat deze kinderen meestal niet weten waarom ze dit gedrag laten zien. Het helpt dus niet om door te vragen naar de oorzaken; realiseer je dat kinderen zelf ook vaak niet weten waarom ze dit gedrag laten zien. Begrip is heel belangrijk in deze situatie.

Verder is het ook heel belangrijk om goed voor jezelf te zorgen. Sommige kinderen hebben extreem heftige dingen meegemaakt, dat kan in je hoofd blijven spoken. Dit kan ertoe leiden dat je zelf onrustig wordt en moeite krijgt met concentreren. Trek dan tijdig aan de bel, want je kunt anderen alleen helpen als je zelf ook mentaal gezond bent.

Cursus volgen over traumasensitief lesgeven?

Deze website maakt gebruik van cookies.