Logo Universiteit Leiden.

Over ons

Leerkrachten helpen om een pleegkind goed op te vangen. Dat komt ook het pleegkind ten goede!

Het doel van deze website is om leerkrachten basisonderwijs te ondersteunen als er een pleegkind in de klas komt. Dit wordt gedaan door informatie over pleegzorg vanuit een onderwijskundig perspectief aan te bieden. Daarnaast bevat deze website veel praktische tips, samengesteld uit wetenschappelijke kennis over pleegzorg en tips uit de praktijk. Op deze manier worden veelgestelde vragen beantwoord en worden handvatten gegeven om met veelvoorkomende situaties om te gaan.

De onderwerpen die op deze website worden besproken zijn door o.a. leerkrachten en pleegouders genoemd als aandachtspunten als er een pleegkind in de klas komt. Elke leerkracht, pleegkind en situatie is anders, dus beslissingen over een kind kunnen in bepaalde situaties mogelijk afwijken van de handreikingen op deze website. Bij problemen of vragen over een bepaalde situatie adviseren wij u om contact op te nemen met de pleegouders en de betreffende pleegzorgorganisatie.

Daisy Smeets

Lezing of workshop organiseren?

Neem contact op met Daisy Smeets via dsmeets@fsw.leidenuniv.nl.

Daisy Smeets is Universitair Docent Pedagogische Wetenschappen aan de Universiteit Leiden. Zij is expert op het gebied van adoptie en pleegzorg en heeft sterke affiniteit met het onderwijs. Zij onderzocht welke uitdagingen leerkrachten ervaren als er een pleegkind in de klas komt en ontwikkelde Raadpleeg.org om leerkrachten bij deze situatie te ondersteunen.