Logo Universiteit Leiden.

Verborgen theorieën achter taal: een PRE-Class presentatie over taalkunde

Locatief, genitief, instrumentalis. Bij het horen van deze grammaticale termen, breekt het angstzweet je misschien uit. Toch gebruiken veel Europeanen naamvallen dagelijks en ook in het Nederlands zitten restanten van het naamvallensysteem. Tijdens hun presentatie over de PRE-Class Taalwetenschap vertelden drie PRE-Classers onder andere over de evolutie van deze grammaticale systemen, die allemaal aan elkaar verwant zijn via een gedeelde, stokoude overgroot-opa of –oma, het Proto-Indo-Europees. Deze stamtaal is door taalwetenschappers gereconstrueerd door allerlei bestaande en uitgestorven talen op basis van zogenaamde ‘klankwetten’ met elkaar te vergelijken.

Minder exotische theorieën?

De leerlingen bespraken ook andere, misschien iets minder exotische, theorieën achter taal. Hoewel we allemaal ‘native speakers’ van het Nederlands zijn, staan de meeste mensen nooit stil bij de theorie achter het Nederlands. De letter ‘p’ gebruiken we dagelijks, maar wist je dat diezelfde ‘p’ labiaal en stemloos is, en bovendien een stop in zich heeft?De leerlingen bespraken ook andere, misschien iets minder exotische, theorieën achter taal. Hoewel we allemaal ‘native speakers’ van het Nederlands zijn, staan de meeste mensen nooit stil bij de theorie achter het Nederlands. De letter ‘p’ gebruiken we dagelijks, maar wist je dat diezelfde ‘p’ labiaal en stemloos is, en bovendien een stop in zich heeft?

Vroeger: echt niet alles was beter!

Voor diegenen die niet enthousiast worden van ingewikkelde grammatica, hadden de presentatoren goed nieuws: het kan allemaal nóg erger. Het proto-Indo-Europees had namelijk maar liefst ácht naamvallen, en naast het enkel- en meervoud ook nog een ‘tweevoud’. Vroeger was echt niet álles beter!

Ben je geïnteresseerd in de verborgen theorieën achter taal? Bekijk dan de hele presentatie van Stijn Zelhorst, Hannah Wessels en Florence Barnard. Als je een 5, of 6-vwo’er bent, kun je overwegen om je in te schrijven voor de PRE-Class Taalwetenschap, waarbij je elke week één middag naar de Universiteit Leiden gaat om verdiepende colleges te volgen van Leidse docenten. Daarnaast is er elk jaar in januari een Taalkunde Olympiade, waarbij je je een middag lang kunt stukbijten op opgaven over het Iers, Koreaans of zelfs het alfabet van de Mormonen, het Deseret. Lees hier meer over de afgelopen Taalkunde Olympiade.

Tekst: Zaza Jung

Verlaat onze website om deze video te bekijken.