Logo Universiteit Leiden.

Prof.dr. Ineke van der Ham

Ineke is de hoofdonderzoeker van Navigatie Lab Leiden en richt zich sinds de start van haar promotie in 2006 op onderzoek naar ruimtelijke cognitie. Ze is in 2010 cum laude gepromoveerd aan de Universiteit Utrecht op de neurocognitie van de verwerking van ruimtelijke relaties. Sinds 2010 doet ze met name onderzoek naar de neuropsychologie van navigatievermogen. Verdwalen is een veelvoorkomend probleem met grote invloed op het dagelijks leven. Dit komt veel voor bij mensen met niet aangeboren hersenletsel, maar ook bij gezonde en pathologische veroudering (dementie). Desondanks bestaan er vrijwel geen middelen voor het adequaat vaststellen en behandelen van deze problemen. Daarom ontwikkelt zij vragenlijsten, testen en trainingen om verdwaalklachten in kaart te brengen en te verminderen. Daarnaast richt ze zich op de ruimtelijke vaardigheden en hoe verschillen tussen mensen zoals leeftijd en geslacht hier invloed op hebben. Naast haar onderzoekswerkzaamheden is ze als docent nauw betrokken bij het (neuro)psychologie onderwijs aan de Universiteit Leiden.