Logo Universiteit Leiden.

nl en

Onderzoek

Video-feedback Intervention to promote Positive Parenting and Sensitive Discipline (VIPP-SD) is in 2008 ontwikkeld binnen het Instituut Pedagogische Wetenschappen en sindsdien verzorgen we trainingen voor professionals.

De methode is gebaseerd op de gehechtheidstheorie van John Bowlby (1969) en Mary Ainsworth (1974) en aanvullend zijn principes uit de ‘coercion’ theorie van Gerald Patterson (1982) erin verwerkt. De methode is ‘evidence-based’, waarbij de effectiviteit van de methode werd aangetoond in 12 ‘Randomized Controlled Trials’ in diverse landen. Inmiddels wordt VIPP-SD toegepast in meer dan 15 landen.

Nederlands Jeugdinstituut

De methode is door het Nederlands Jeugdinstituut opgenomen in de Databank Effectieve Jeugdinterventies en erkend als “effectief volgens sterke aanwijzingen”. Dit is de hoogst haalbare kwalificatie voor effectiviteit van interventies die kan worden toegekend. De methode is uitgebreid onderzocht in binnen-en buitenland bij verschillende groepen opvoeders en kinderen. De effectiviteit van VIPP-SD op het bevorderen van sensitief ouderschap werd aangetoond in twaalf gerandomiseerde studies in diverse landen en doelgroepen.