Logo Universiteit Leiden.

Nederlands voor Vergevorderden A (start in september) en B (start in februari)

Taal
Nederlands
Doelgroep
Extern
Medewerkers
Studenten
Start data
September, Februari
Startniveau
B2+
Doelniveau
Tijdig inschrijven
U wordt aangeraden zich tijdig in te schrijven. Uiterlijk een week voor de start van de cursus wordt op basis van het aantal inschrijvingen besloten of een cursus door kan gaan.

Klassikale cursus / Online cursus

Nederlands voor vergevorderden A wordt als klassikale en als online cursus aangeboden.

Bij de klassikale cursus zijn de docent en alle cursisten aanwezig in het lokaal.
Bij het inschrijven voor deze klassikale cursus (via Rooster en Inschrijving) kiest u voor 'Nederlands vergevorderden A KLASSIKAAL'

Bij de online cursus wordt aangeraden een headset met microfoon te gebruiken. Checken of alles in orde is kan via: Quick Tech Check
Bij het inschrijven voor deze online cursus (via Rooster en Inschrijving) kiest u voor 'Nederlands vergevorderden A ONLINE'.

Cursusbeschrijving

De cursussen Nederlands voor Vergevorderden A en B zijn bedoeld voor mensen die al een zeer goede kennis van het Nederlands hebben en die hun taal verder willen ontwikkelen.

De cursus heeft niveau B2+ (CEF) als startniveau en brengt de cursisten op weg naar niveau C1. Er wordt in de cursus gewerkt met Nederlands naar perfectie, een totaalmethode Nederlands voor hoogopgeleide anderstaligen. De acht hoofdstukken zijn opgezet rond een breed scala aan maatschappelijke en wetenschappelijke thema’s.

Naast de vaardigheden lezen, luisteren, schrijven en spreken is er veel aandacht voor uitbreiding van de woordenschat. Cursisten maken kennis met de finesses van de taal en met typisch academisch taalgebruik. De focus ligt op populairwetenschappelijke teksten en beeldfragmenten, maar daarnaast biedt deze methode ook opdrachten bij sketches, liedjes en columns, om het geheel te verluchtigen.

De cursus biedt veel mogelijkheden om taalvaardiger te worden binnen de context van studie en carrière, zoals bij het houden van een presentatie of het schrijven van een betoog.

Indien men 80% van de lessen aanwezig is geweest, en de vereiste opdrachten heeft uitgevoerd, ontvangt men een Certificaat van Deelname.

Cursusmateriaal

• Palmer e.a., Nederlands naar perfectie. Uitgeverij Coutinho. ISBN 9789046904527.

Cursus A behandelt de hoofdstukken 1-4
Cursus B behandelt de hoofdstukken 5-8

• Aanbevolen materiaal voor zelfstudie: Giezenaar e.a., Wijze woorden, Intertaal. ISBN 9789054514268.

Het cursusmateriaal is niet bij de cursusprijs inbegrepen. Cursisten dienen het materiaal zelf bij de boekhandel aan te schaffen.

De cursussen kunnen onafhankelijk van elkaar gevolgd worden. Met andere woorden: het is -als dat zo uitkomt- mogelijk om eerst cursus B te volgen en pas daarna cursus A.

Doelgroep en toelatingseisen

De cursussen zijn bedoeld voor hoger opgeleide volwassenen, zowel studenten en medewerkers van de Universiteit Leiden als belangstellenden die geen relatie met de Universiteit Leiden hebben.

De cursussen A en B zijn cursussen voor taalleerders met een uitgebreide basiskennis van het Nederlands: mensen die al geruime tijd in het Nederlands functioneren. Belangstellenden dienen door middel van een toelatingstoets te bepalen of hun niveau toereikend is. Dit is een toets die via het Academisch Talencentrum wordt afgenomen. Om een afspraak te maken, kunt u contact opnemen: talencentrum@hum.leidenuniv.nl

Overige informatie

• Het maximaal aantal deelnemers voor deze cursus is 16.
  • De studielast van deze cursus bedraagt 56 uur. Op verzoek kan een Verklaring studielast worden uitgereikt. De student dient zelf te informeren bij zijn/haar opleiding of deelname kan worden omgezet in studiepunten.
  • Vakantieperiodes staan vermeld op de jaarplanning van het Academisch Talencentrum.
  • Wanneer er onverhoopt lessen gedurende de cursus uitvallen, zullen deze aan het einde van de reeks worden ingehaald. Houdt u er rekening mee dat in dit geval de cursus een week later eindigt.
  • Het niveau van de cursus wordt aangeduid in termen van het Common European Framework of Reference for Languages.