Logo Universiteit Leiden.

nl en

Berlioz en Liszt

Hoorcolleges over twee muzikale mavericks uit de 19de eeuw door: Leo Samama

In samenwerking met:

Zowel Hector Berlioz als Franz Liszt hebben met een complete Olympus van vrienden, vakbroeders en aanbidders, de essentie van wat we de ‘Romantiek’ zijn gaan noemen bepaald, een tijdperk waarin de allerpersoonlijkste expressie van de allerpersoonlijkste emotie in alle vormen van kunst centraal is komen te staan.

Drs. Leo Samama studeerde muziekwetenschappen aan de Universiteit Utrecht. Bij Rudolf Escher studeerde hij enkele jaren het vak compositie. Van 1977 tot 1991 was hij docent aan de conservatoria van Utrecht en Den Haag en de Rijksuniversiteit Utrecht. Tevens werkte hij als recensent bij De Volkskrant en schreef hij voor NRC-Handelsblad, de Haagse Post en Luister. Hij was artistiek coördinator van het Residentie Orkest en directeur van het Nederlands Kamerkoor. Voor zijn verdiensten voor het Nederlandse muziekleven is hij in juni 2010 benoemd tot Officier in de Orde van OranjeNassau. Samama heeft vele boeken, artikelen en composities geschreven. Van hem verschenen bij Home Academy eerder de hoorcolleges Mozart, Beethoven, Stravinsky, Mahler, Debussy, Schubert, Monteverdi, Wagner, Bach, De taal van muziek, Klinkende geschiedenis en De zin van muziek.

Berlioz (1803-1869) is in de Franse toonkunst een bijzondere eenling, een componist zo origineel, dat de Fransen er nog steeds een beetje moeite mee hebben. Hij werd veel bekender in Duitsland (met name door Mendelssohn) en Engeland (met name na 1945 door de dirigent Colin Davis) dan in het wat stijve en academische Frankrijk. Berlioz was in veel opzichten een kind van de jaren twintig en dertig van de negentiende eeuw, toen restauratie en revolutie hand in hand leken te gaan. Het was de tijd van de burgerkoning Louis Philippe, maar ook van schrijvers als Victor Hugo, Gérard de Nerval en Alfred de Musset. Bovendien was Berlioz een grote fan van Shakespeare. Meesterwerken als de Symfonie fantastique, de liederencyclus Nuits d’été en de dramatische legende La Damnation de Faust behoren tot het beste dat er vóór Debussy in Frankrijk is geschreven. Met de Grand Opéra Les Troyens paste Berlioz zich wonderwel aan de smaak van het Tweede Keizerrijk, van Napoleon III, aan. Hector Berlioz was overigens een briljant chroniqueur van het Franse muziekleven tussen de val van Napoleon I en de opkomst van Napoleon III.
In twee avonden zal Leo Samama de wereld, de muziek en de geschriften van deze wonderbaarlijke figuur behandelen en zijn colleges illustreren met talrijke muzikale voorbeelden.

Tijd en Plaats

Lezingen op dinsdagavonden 4, 11 februari
19.30-22.00 uur
Zaal 019
Lipsiusgebouw
Cleveringaplaats 1
Leiden

Iedereen welkom!
Gratis entree.
Geen aanmelding nodig.

De Hongaarse componist en pianist Franz Liszt (1811-1886) is, evenals Niccolo Paganini op de viool, het archetype van de duivelse virtuoos. Hij was in zijn jonge jaren een ware rokkenjager, maar na een gebroken huwelijk, een geblokkeerd huwelijk en de dood van twee van zijn kinderen uit het eerste huwelijk werd Liszt in 1865 een ‘abbé’. De vroege werken van Liszt zijn in de eerste plaats een weerslag van zijn leven als klaviervirtuoos. Nadat hij in 1848 als kapelmeester in Weimar werd aangesteld, volgden ook zelfstandige orkestwerken, met name symfonische gedichten. In zijn late jaren, na 1865, volgden vele koorwerken en tenslotte een aantal enigmatische werken, die pas in de twintigste eeuw werkelijk begrepen werden. Liszt verkeerde zijn leven lang met de groten der aarde (in Europa). Hij bezocht Beethoven als kind, was bevriend met Chopin, huwde in de hoogste adellijke klasse, werd de schoonvader van Wagner (die trouwt met dochter Cosima) en was de leraar van meerdere generaties vooraanstaande pianisten.
In twee avonden zal Leo Samama het bijzonder leven en de niet minder bijzondere werken van Liszt behandelen en zijn colleges illustreren met tal van muzikale voorbeelden.

Tijd en Plaats

Lezingen op dinsdagavonden 18, 25 februari
19.30-22.00 uur
Zaal 019
Lipsiusgebouw
Cleveringaplaats 1
Leiden

Iedereen welkom!
Gratis entree.
Geen aanmelding nodig.

Deze website maakt gebruik van cookies.