Logo Universiteit Leiden.

Prikkel je nieuwsgierigheid en maak kennis met de wetenschap bij een van de vele stands

Vloeibaar stikstof is ijs- en ijskoud. Het is maar liefst 196 graden onder nul! Brrr!!! De studenten van Stichting Rino laten tijdens hun Freezing Physics Show zien wat voor gave proeven ze met stikstof kunnen doen.

De Hortus botanicus Leiden is de oudste botanische tuin van Nederland. Kom meer te weten over de coco de mer, de kleinste bloemplant, de meeste pijnlijke plant en nog veel meer.

Ga zelf aan de slag met een replica van de Van Leeuwenhoek microscoop. Kijk er doorheen en verwonder je over deze 350 jaar oude uitvinding en hoe belangrijk hij was. Met onze digitale microscoop vergroot je tot wel 200 keer! We hebben een tafel vol met mooie schatten om te bestuderen, en je kan zelfs dingen van thuis meenemen om te bekijken. Op je handen kan je zien hoe zweet geproduceerd wordt en direct weer verdampt.

Bij de foto-expo quiz word je uitgedaagd om tien prachtige foto’s van de jaarlijkse Nikon Small World wedstrijd te ontcijferen. Match jij de juiste omschrijving bij de juiste foto? Zie je hier de tong van een zeeslak, een neuron van een embryo rat, of de eitjes van een mot?

Onderzoekers van Naturalis doen onderzoek naar àl het leven. Maar hoe kom je erachter welke soorten er allemaal zijn? Daar hebben de onderzoekers een slim trucje op verzonnen. Ze kijken namelijk naar de streepjescode van een soort, ook wel DNA. En bij dat trucje kunnen ze jouw hulp goed gebruiken! Kraak de streepjescode en help te ontdekken welke soorten er allemaal zijn, tijdens deze leuke workshop voor families.

Altijd al willen weten wat onze buren van de Leidse instrumentmakers School precies doen? Dat kan! Tijdens de Leiden Science Family Day opent het LiS haar deuren voor publiek. Wat bieden ze voor onderwijs en welke wetenschappelijke disciplines horen daarbij? Ontdekt het bij het LiS!

Een bezoekje brengen aan Mars, de Melkweg met eigen ogen bekijken of terugreizen naar de oerknal. Met het mobiel planetarium kan het allemaal! Ga je mee op reis?

De James Webb ruimtetelescoop is de grootste en krachtigste ruimtetelescoop die ooit is gebouwd. Hij stelt wetenschappers in staat om te bekijken hoe ons universum er ongeveer 200 miljoen jaar na de oerknal uitzag. Kom het schaalmodel bekijken en laat je verbazen over deze krachtige telescoop!