Logo Universiteit Leiden.

Ontmoeting met de Leidse Spinozalaureaten

woensdag 20 oktober 2021
Toelichting
Het aantal plaatsen in het Groot Auditorium is beperkt. Daarom is deze lezing ook online te volgen via een livestream.
Academiegebouw
Rapenburg 73
2311 GJ Leiden
Zaal
Groot Auditorium en online

Maar liefst drie Leidse hoogleraren zijn beloond met de hoogste wetenschappelijke onderscheiding van Nederland: Maria Yazdanbakhsh en Marc Koper krijgen een Spinozapremie, Judi Mesman krijgt een Stevinpremie. Dat heeft wetenschapsfinancier NWO op 3 september bekend gemaakt.

De onderzoekers ontvangen de premie voor hun uitmuntende, baanbrekende en inspirerende werk. Bij beide premies staat de kwaliteit van de onderzoeker voorop; terwijl bij de Spinozapremie de nadruk ligt op het wetenschappelijke werk en fundamentele vraagstukken, honoreert de Stevinpremie in de eerste plaats de maatschappelijke impact van het onderzoek. De laureaten krijgen ieder 2,5 miljoen euro, te besteden aan wetenschappelijk onderzoek en activiteiten met betrekking tot kennisbenutting.

De beide Spinozapremie-laureaten zullen een voordracht houden over hun onderzoek dat beloond werd met deze buitengewoon eervolle onderscheiding.

Livestream

U kunt zich niet meer aanmelden voor fysiek bijwonen van de bijeenkomst. Op 20 oktober zal er vanaf 20:00 uur een livestream te zien zijn op deze pagina. U heeft daar geen wachtwoord of inlogcode voor nodig.

Er verschijnt dan ook een contactformulier voor vragen of opmerkingen, die een moderator tijdens de discussierondes voorlegt aan de sprekers.

Zaal open
Maria Yazdanbakhsh: 'Parasites: going to places we have never been before'
Vragen en discussie
Marc Koper: 'Elektrochemie: van stoffig naar hip'
Vragen en discussie

Over de sprekers

Afbeelding van Maria Yazdanbakhsh
Maria Yazdanbakhsh

Maria Yazdanbakhsh is hoogleraar Cellulaire immunologie van parasitaire infecties en afdelingshoofd Parasitologie bij het Leids Universitair Medisch Centrum. Een van haar meest spectaculaire ontdekkingen was dat parasieten mensen niet alleen ziek maken, maar dat een infectie met een parasiet ook het immuunsysteem van mensen weerbaarder maakt. Vooral tegen ontstekingsziekten als allergieën of diabetes type 2.

Dankzij haar onderzoek wordt het mogelijk zowel betere vaccins te ontwikkelen tegen parasitaire infecties als betere geneesmiddelen tegen ontstekingsziekten.

Daarnaast heeft Yazdanbakhsh een grote rol gespeeld in de ontwikkeling van mogelijke vaccins tegen malaria, die bestaan uit genetisch gemodificeerde malariaparasieten. Het is een techniek waar Leiden, mede door haar onderzoek, wereldwijd in voorop loopt.

NWO roemt haar als een grensoverschrijdende wetenschapper, die laboratoriumonderzoek vertaalt naar klinische trials en veldonderzoek

Afbeelding van Marc Koper
Marc Koper

Marc Koper is hoogleraar Katalyse en oppervlaktechemie bij de Faculteit Wiskunde en Natuurwetenschappen. Hij onderzoekt hoe je elektrische energie kunt inzetten om chemische verbindingen te maken of te breken.

‘Elektrochemie is het deelgebied van de scheikunde dat de relatie tussen elektriciteit en chemische reacties onderzoekt. Dat soort reacties vinden onder meer plaats in de batterij van je mobiele telefoon, maar hebben nog veel meer toepassingen. Denk bijvoorbeeld aan de opslag van groene stroom,’ legt Koper uit.

Toch is Koper vooral een man van de fundamentele wetenschap. ‘Ik ben dit vakgebied niet ingerold omdat ik een wereldverbeteraar ben, maar omdat ik op een atomair niveau wil begrijpen wat er gebeurt als je elektriciteit door een chemische vloeistof stuurt.’

NWO kent Koper de Spinozapremie toe omdat hij met zijn fundamentele werk cruciale bijdragen levert aan het vergroenen van onze energievoorziening en de chemische industrie.