Logo Universiteit Leiden.

nl en

Taalkunde in de klas

Verschilt het taalgebruik van mannen met dat van vrouwen? Hoe leren kinderen hun moedertaal aan? Hoe komt het dat een Spanjaard een Portugees makkelijker kan verstaan dan een inwoner van Spaans Baskenland? Dit zijn stuk voor stuk vragen die raakvlakken hebben met het vakgebied taalkunde.

Bent u docent Nederlands, Klassieke talen of Vreemde talen? En lijkt het u leuk om uw leerlingen een nieuw perspectief te bieden op uw taal door hen een kijkje te geven in de wereld van de taalkunde? Op deze pagina bieden wij u wat handvatten zodat u onderwerpen uit de taalkunde kunt verwerken in uw reguliere lesprogramma.

Op zaterdag 26 januari 2019 is er ook een workshop voor alle docenten chinees, moderne vreemde talen, Grieks en Latijn en Nederlands. Komt u mee als begeleider of wilt u meer aandacht besteden aan taalkunde in de klas, dan bent u van harte welkom!

Workshop Chinese Taalkunde - zaterdag 26 januari 2019

Eerst zal taalwetenschapper en sinoloog Jeroen Wiedenhof u inspireren met een minicollege over taal en schrift in
China. Voor de taal krijgt u een overzicht van overeenkomsten en verschillen tussen Chinese sprekers in Nederland. En voor het schrift kijken we naar de jongste resultaten uit Leids onderzoek naar Chinese karakters.
In het tweede gedeelte van de workshop zal Gwendolyn Tates, docent Chinees op het Rijnlands Lyceum Wassenaar en eigenaar van ChinaWays laten zien hoe u niet alleen bij Chinees, maar ook bij andere vreemde talen aandacht aan taalkunde en cultuur kunt besteden.

Links naar relevante bronnen voor taalkunde in de les

  • Taalcanon & Taalmuseum
    Op deze websites kunt u allerlei toegankelijke taalkundige artikelen vinden.
     
  • Lesbrief TLPST
    Abonneer u op de gratis lesbrief die speciaal voor het voortgezet onderwijs ontwikkeld is door het genootschap Onze Taal. Deze lesbrieven bevatten een kort artikel met aansluitend vragen die u kunt gebruiken in de les. Bekijk hier de meest recente lesbrief van afgelopen maart (2018). Hierin kunt u onder andere lezen over de meest gebruikte zigeunerwoorden in het Nederlands, en over hoe je Nederlandse gebarentaal kunt leren van vloggers.
     
  • Youtube-kanaal van Marc van Oostendorp
    Marc van Oostendorp is hoogleraar Nederlands en Academische Communicatie en heeft een Youtube-kanaal met allerlei korte filmpjes over opvallende talige fenomenen uit het dagelijks leven. Zo legt hij uit waarom we aan ‘vocal fry’ doen, en reflecteert hij op het taalgebruik van bekende Youtubers als Enzo Knol. Op zijn Youtube-kanaal vindt u ook zijn hoorcollegeserie over taalkunde die hij heeft gegeven in het kader van de Universiteit van Nederland.
     
  • MOOC Miracles of Human Language
    Zowel u als uw leerlingen kunnen zich opgeven voor deze online cursus over taalkunde, wederom gegeven door Marc van Oostendorp.
    Bekijk hier de ‘trailer’ voor de cursus.
    Als u zich niet voor de hele cursus wil opgeven, kunt u een aantal filmpjes van de collegereeks apart vinden op Van Oostendorps Youtube-kanaal.
     
  • Boek van Coppen, Verhagen, Hulshof
    Het boek ‘Taalkunde voor de tweede fase van het vwo’ van Hans Hulshof, Maaike Rietmeijer, Arie Verhagen is ook een interessante hulpbron. Hierin staan allerlei aspecten van taalkunde beschreven, waaronder taalvariatie, taalverwerving, taalverandering en grammatica. Bij elk onderwerp is een aantal prikkelende vragen en opdrachten toegevoegd die u samen met uw leerlingen kunt behandelen.
     
  • Onze Taal
    Tot slot kunt u zich nog abonneren op het tijdschrift Onze Taal, een maandelijks blad over de Nederlandse taal. ‘Nooit saai, altijd fijn’, aldus Sylvia Witteman!

Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie