Logo Universiteit Leiden.

Van torso tot vingertopje: PRE-Class combineert menselijke aanraking met technologie

De PRE-Class ‘Menselijke Aanraking’ combineert onderzoeksdomeinen als biologie, informatica en natuurkunde. Docent Staas de Jong brengt in de deelnemers naar boven wat hij de kern van wetenschap vindt: nieuwsgierigheid. “Wat je ook interessant vindt, het is goed mogelijk dat je er in dit vak iets van terugvindt.”

“Aanraking is typisch iets waar mensen niet snel over nadenken, omdat het zo vanzelfsprekend is”, vertelt Staas de Jong, docent van de PRE-Class Menselijke aanraking, technologie en onderzoek aan de Universiteit Leiden. Onterecht, want hoewel het een relatief nieuw vakgebied is, doet de wetenschap steeds meer onderzoek naar menselijke aanraking.

Het vak gaat in op de vraag ‘Wat is aanraking?’ en kijkt daarbij naar zowel de menselijke als de technologische kant. De menselijke kant gaat over het lichaam van de mens, van torso tot vingertopje. Daarbij duiken de PRE’ers in de wereld van anatomie, fysiologie en neurale processen. Staas: “Studenten leren tijdens het vak dingen over hun eigen lichaam die ze hoogstwaarschijnlijk nooit hebben geweten.”

Het Ghostfinger-systeem

Ghostfinger-systeem

Na de biologie is de technologie aan de beurt en zoomen de studenten in op programmeerbare aanraking. Wetenschappers hebben nieuwe technologieën ontwikkeld die niet alleen je bewegingen kunnen volgen, maar ook wat je daarbij voelt. Zo bracht Staas in vorige edities van de PRE-Class studenten in contact met het Ghostfinger-systeem. De studenten konden dit digitale muziekinstrument uitproberen en Staas verzamelde tegelijkertijd data voor zijn onderzoek, wat zelfs leidde tot een wetenschappelijke publicatie in samenwerking met de studenten.

“Dat vind ik nou zo leuk om te combineren, lopend onderzoek en onderwijs ineen’’, vertelt Staas. “Toen ik jonger was wilde ik nooit docent worden, omdat mijn ouders beide al docent waren. Tijdens mijn promotie kwam ik er echter achter dat ik lesgeven heel leuk vind en mijn enthousiasme graag overbreng op de volgende generatie onderzoekers. De universiteit vind ik dan ook op haar mooist als het een plek is waar nieuwsgierige mensen simpelweg nieuwsgierig mogen zijn. Nu geef ik inmiddels al tien jaar les.’’

Docent Staas de Jong assisteert een PRE-student bij gebruik van het Ghostfinger-systeem.

Interesses volgen

De PRE-Class brengt leerlingen, mogelijk voor de eerste keer, in contact met de wetenschap. Zo nemen ze deel aan een experiment en schrijven ze een essay over een wetenschappelijk onderzoek. “De PRE-studenten leren hoe onderzoek in zijn werk gaat en deze vaardigheid kunnen ze allemaal wel gebruiken wanneer ze bijvoorbeeld doorstromen naar de universiteit’’, licht Staas toe.

Zijn vak behandelt een vrij specifiek onderzoeksgebied aan de ene kant, maar aan de andere kant put het uit onderdelen van heel veel verschillende domeinen zoals filosofie, biologie, technologie, informatica en natuurkunde. De docent benadrukt dat er in het vak ruimte is om je eigen nieuwsgierigheid te volgen. “Wat je ook interessant vindt, het is goed mogelijk dat je er in dit vak iets van terugvindt.”

Tekst: Lynn Mans & redactie Honours Academy