Logo Universiteit Leiden.

Van liedjes tot gelikte filmpjes: creativiteit ten overvloede op het PRE-Class Festival

Cannabinoïden, wicca en artificial intelligence. Het is een greep uit de termen waarmee 350 vwo’ers de afgelopen maanden kennismaakten tijdens de Pre-University Classes aan de Universiteit Leiden. Op een virtueel festival, dat eind juli online kwam, presenteerden zij op creatieve wijze hun opgedane kennis.

In de Pre-University Classes – niet te verwarren met het Pre-University College – maken bovenbouwleerlingen van het vwo binnen acht weken kennis met de wetenschap, door zich te verdiepen in een specifiek vakgebied. Met negentien verschillende classes, van Bio-Farmaceutische Wetenschappen tot Russische Studies, zit er voor elk wat wils tussen. De leerlingen krijgen zo de kans te ontdekken wat hun interesses zijn en hun talenten verder te ontwikkelen.

Traditioneel sluiten de deelnemers het programma af met een presentatie van de opgedane kennis in de Pieterskerk. Vanwege het coronavirus liep dat dit jaar anders: er kwam een website waarop PRE-studenten hun eindproducten een plekje konden geven. En wat blijkt? Zo’n online festival levert een hoop creativiteit op.

Dansende robots

Hoe kun je op originele wijze je kennis over informatica presenteren? Ryan, Linde, Hannah, Sjouk en Peter hoefden daar niet lang over na te denken. Zij schreven een lied over coderen en namen een videoclip op, met dansende robots en al. Het groepje lijkt enthousiast over hun tijd bij Universiteit Leiden: ‘And all that knowledge is gold, only PRE-Class stars break the code’, zingen ze op het deuntje van Smash Mouths All Star.

Het festival leverde onder meer creatieve filmpjes op, zoals deze over de Pre-Class Informatica.

De Wereld Draait Door

Emily en Jaïr volgden de PRE-Class eLaw over de wisselwerking tussen recht en technologie, en besloten het anders aan te pakken. De video waarin zij hun ervaringen samenvatten, is zo bewerkt dat het eruit ziet alsof ze bij De Wereld Draait Door aan tafel zitten. ‘Kunnen jullie wat vertellen over jullie ervaring van de PRE-Class?’ vraagt Matthijs van Nieuwkerk. Jaïr antwoordt enthousiast: ‘Als ik opnieuw zou mogen kiezen, dan zou ik zeker weer voor deze gaan!’

Leerzaam

Het publiek kan niet alleen genieten van alle creativiteit, maar er ook nog wat van opsteken. Het groepje dat de PRE-Class Menselijke aanraking volgde, legt uit waarom het aaien van een hond je een goed gevoel geeft. Wil je echter leren hoe je (exo-)planeten kan spotten? Volg dan deze handleiding van Rosa, die de class Sterrenkunde volgde.

Voor een uitgebreide uitleg over DNA kun je terecht bij de leerlingen van de PRE-Class Life Science & Technology, en samen met de leerlingen van Filosofie kun je uitgebreid nadenken over de vraag waarom de dood ons angst aanjaagt. Toe aan een wat luchtiger afsluiter? Bezoek dan de PRE-Class Taalwetenschappen. Sarah vatte haar ervaringen samen in een strip met drie hilarische taalgrappen.

Tekst: Tirza Pulleman
Mail de redactie

Een student van de PRE-Class Taalwetenschappen maakte een paar komische stripverhalen.

Alle presentaties zijn tot maart 2021 te bewonderen op preclassfestival.nl.