Logo Universiteit Leiden.

nl en

Van cyber tot Syrië: de vele aspecten van veiligheid

Tijdens de laatste sessie van de PRE-University Class Security Challenges in the 21st Century demonstreerden studenten hun grondige kennis van hedendaagse uitdagingen op het gebied van veiligheid en beveiliging. De resultaten waren indrukwekkend, volgens zowel de docenten als de beoordelaars: 'Je vergeet bijna dat het middelbare scholieren zijn.'

Wanneer de scholieren op een zonnige lentedag de Wijnhavencampus binnen druppelen, valt meteen op er iets anders is dan normaal. Ze komen niet alleen aan, maar worden vergezeld door trotse ouders en grootouders. De familieleden van de studenten zijn hier voor de eindpresentaties van de PRE-Class 'Security Challenges in the 21st Century' en zijn gekomen om te bewonderen waar de scholiere de afgelopen maanden aan hebben gewerkt. 

Sneak preview

De afgelopen twee maanden zijn de scholieren uitgerust met de nodige instrumenten om de talloze veiligheidsuitdagingen van vandaag de dag te analyseren. Cursuscoördinator Maaike Beemsterboer zegt dat de cursus bedoeld was als een spoedcursus over de vele aspecten van Security Studies. Verder wilden ze de scholieren ook vertrouwd maken met de bredere ervaring van het universitaire leven.

'Het idee was om ze alvast een voorproefje te geven van alles wat we hier doen. We hebben ons laten inspireren door de vele verschillende vakken die onze bachelor Security Studies aanbiedt. Op die manier hadden de studenten verschillende docenten met verschillende expertises, wat het interdisciplinaire karakter van deze cursus en het programma benadrukte.'

Maar Beemsterboer benadrukt dat de les verder gaat dan een inleiding tot de bachelor. 'We willen deze toekomstige studenten, die het nieuws volgen en al deze informatie over de wereld ontvangen, ook de tools geven om deze informatie goed te analyseren. Op die manier kunnen ze meer dan alleen krantenkoppen lezen. Ze zullen in staat zijn om informatiestromen op de juiste manier te verwerken en er op een gestructureerde manier over na te denken. '

Het studentenleven

Voor de groep scholieren, een divers gezelschap met Nederlandse en andere nationaliteiten, is het niet alleen een eerste kennismaking met Security Studies, maar ook met de universiteit in het algemeen. Valtr Troy Mandemaker, de cursuscoördinator van volgend jaar, zegt dat dit een belangrijke overweging is bij het ontwerpen van de cursus. 'We geven de studenten wekelijks leesmateriaal ter voorbereiding op de lessen, net als op de universiteit. De scholieren krijgen zo een voorproefje van wat er nodig is om voorbereid naar de les te komen en deel te nemen aan discussies. 

Voor de eindopdracht krijgen de scholieren een aanzienlijke mate van autonomie, wat een typische uitdaging op universitair niveau weerspiegelt. Ze formuleren beleidsadviezen voor een gekozen hedendaagse veiligheidsuitdaging, waarbij ze gebruikmaken van de analytische hulpmiddelen die ze tijdens de les hebben geleerd. Ze kunnen kiezen uit een breed scala aan onderwerpen, variërend van de wederopbouw van het naoorlogse Oekraïne tot het beheersen van de publieke angst rond het vrijkomen van afvalwater uit de kerncentrale van Fukushima in 2023, en worden aangemoedigd om interdisciplinair te denken om hun gekozen beleidsprobleem aan te pakken.

Mandemaker vindt het boeiend dat verschillende deelnemers verschillende onderwerpen kiezen: Het is leuk om te zien dat ze deze vrijheid ook echt gebruiken. Dit laat zien dat iedereen verschillende aspecten meeneemt uit de les.

Jong volwassen

De scholieren zijn enthousiast over hun kennismaking met het universiteitsleven. Een van hen zegt: 'De cursus vloog echt voorbij, maar het was een heerlijke ervaring'. Anderen getuigen dat ze het kleinschalige onderwijs en de kennismaking met een 'academische' ervaring prettig vonden. Tot slot zijn ze het erover eens dat ze over meer dan alleen Security Studies hebben geleerd: 'De structurele manier van denken en informatie verwerken is nuttig op elk gebied en kan makkelijk worden toegepast op het leven buiten het klaslokaal.'

Ook hun eindpresentaties worden geprezen door de beoordelaars. 'Het is verbazingwekkend hoe ze in zo'n korte tijd zo vaardig zijn geworden. Ze benaderen oefeningen op dezelfde manier als onze bachelorstudenten, na slechts een paar weken.' Assessor Daan Weggemans zegt: 'De scholieren komen heel volwassenen over. Zo volwassen zelfs, dat als je een buitenschoolse activiteit wilt doen en met ze praat, je jezelf eraan moet herinneren dat ze nog niet eens meerderjarig zijn, wat echt fascinerend is.'

Tekst: Stan De Feyter
Foto's: Buro JP

Deze website maakt gebruik van cookies.