Logo Universiteit Leiden.

Taalkunde Olympiade 2019 gewonnen door Martin Lelarge

De 19e Leidse Taalkunde Olympiade is gewonnen door Martin Lelarge. Met 57 van de 60 punten heeft hij de zes uitdagende opgaven moeiteloos getackeld. Met deze score heeft hij zelfs de winnaar van de afgelopen drie olympiades overtroffen en mag dit jaar mee naar de Internationale Taalkunde Olympiade in Korea.

De prijsuitreiking van de Taalkunde Olympiade op 23 februari was een spannend moment voor de deelnemers: niet alleen kregen zij te horen wat de antwoorden waren van de opgaven, ook werden de winnaars bekendgemaakt.

Taalwetenschap

De lastige opgaven over bijvoorbeeld Klassiek Chinees, Egyptische hiërogliefen en het Bijbels Aramees zijn bedacht door studenten van de studie Taalwetenschap onder begeleiding van universitair docent Tijmen Pronk. Virginia, bedenker van de opgave over het Nivch: ‘De studenten hebben met deze opgave het meeste moeite gehad, dat bleek uit de creatieve, maar soms ook een beetje abstracte antwoorden.’

Korea

De prijzen vielen enorm in de smaak. De leerlingen in de Top 10 hebben de door studenten Taalwetenschappen zelf gemaakte Etymologiekalender gekregen. Deze kalender behandelt elke dag één woord en zijn oorsprong, een echte must-have voor liefhebbers van taalkunde. De Top 4 heeft naast de kalender ook een boek en abonnement gekregen van de Gemeenschap Onze Taal. Ook zijn zij degene die namens Nederland mee mogen doen aan de International Linguistics Olympiad in Yongin, Korea.

(Je vindt de top 10 en de winnaars per opgave onderaan dit fotoverslag)

De deelnemers nemen plaats in de mooiste zaal van de Oude Sterrewacht. De prijzen zijn ingepakt en ze wachten op de winnaars!
Tijmen Pronk heet de leerlingen welkom en blikt terug op een mooie Olympiade. Hij neemt ook de plek over van Jerome Jochems om de navigatieopdracht toe te lichten. Deze opgave viel erg in de smaak bij de leerlingen, bleek uit het stemmen na afloop.
Milan Lopuhaä legt uit hoe de leerlingen de opgave met Egyptische hiërogliefen het beste konden aanpakken. Veel puzzelen en out-of-the-box denken blijken een vereiste!
Virginia Oogjen geeft toelichting over misschien wel de moeilijkste opgave, over een dialect waar wij eigenlijk heel weinig over weten: het Nivch.
De vijfde opgave met Aramese werkwoorden was zeker taai voor de leerlingen, maar na de uitleg van opgavemaker Benjamin Suchard hebben de leerlingen geen vragen meer.
De laatste opgave over Klassiek Chinees is samen met de opgave van Jerome Jochems de meest populair onder de leerlingen. De bedenker van de opgave, Lorenzo Oechies, vertelt van alles over langlevende sjamanen en over klassieke karakters.
Martin Lelarge is de winnaar van de 19e Leidse Taalkunde Olympiade. Zijn Frans-Hongaarse achtergrond heeft ongetwijfeld geholpen bij het oplossen van de moeilijke taalkundige vragen. Misschien is de studie Taalwetenschappen iets voor hem? 'Ik twijfel momenteel tussen inderdaad Taalwetenschappen, maar ook een paar technische studies van de TU Delft. Misschien doe ik eerst nog een tussenjaar, dan heb ik in ieder geval genoeg tijd om te beslissen!'

Lelarge

Blanter

Stanislas College Delft