Logo Universiteit Leiden.

Spotlight op Pre-University Classes deel 1: Cryptische codes

Geheime berichten versturen, wachtwoorden veiligstellen of simpelweg een tekst onleesbaar maken? Het heeft allemaal te maken met wiskunde. Afgelopen week is het jaarlijkse PRE-Classes programma van start gegaan. De middelbare scholieren die deelnemen aan het wiskunde traject zijn straks experts op het gebied van cryptografie.

Het bord in het lokaal van het Snellius staat bomvol met getallen en berekeningen. De scholieren komen allemaal van verschillende scholen, maar één ding hebben ze gemeen: ze willen dolgraag meer leren over wiskunde. Als de docent een vraag stelt, verschijnen in een fractie van een seconde de rekenmachientjes boven tafel. Een foutje wordt er meteen uitgepikt. ‘Meneer, hoort daar niet iets anders te staan?’ In het programma, dat verdeeld is over zes bijeenkomsten, zullen de deelnemers van alles leren over cryptische codes. Hoe zorgen computers er bijvoorbeeld voor dat wij veilig kunnen internet bankieren, en niemand onze gegevens in handen krijgt? En hoe kan er in het leger gecommuniceerd worden zonder het risico dat de vijand alles te weten komt? Met behulp van computers gaan de scholieren aan de slag met razendsnelle berekeningen en geheime sleutelcodes.

Hersenkrakers

Voor velen is de eerste bijeenkomst nog wat spannend, maar al snel komen de eerste gesprekjes op gang. De scholieren praten over de scholen waar ze vandaan komen, en vragen zich af of hun laptop wel genoeg is opgeladen. De meesten zijn in de PRE-Classes terecht gekomen dankzij hun docenten, of voorlichtingen op school. Maar zodra het echt over wiskunde gaat, verandert de sfeer. Iedereen pakt zijn rekenmachine erbij, en het lijkt soms bijna een wedstrijdje wie als eerste het goede antwoord heeft. Als de leerlingen daarna in tweetallen zelf met laptops en berekeningen aan de slag gaan, kan je de hersenen bijna horen kraken.

Voor de lol

Een enkeling weet al zeker dat hij wiskunde wil gaan studeren, maar dat is voor lang niet iedereen het geval. ‘Ik doe dit eigenlijk vooral voor de lol,’ vertelt Anouk. En dat is hoe een groot deel van de groep er tegenaan kijkt. ‘Het leek me gewoon gaaf’, zegt ook Pjotr. ‘Ik vind het al hartstikke leuk, tot nu toe snap ik alles!’ Voor docent Marco Streng is het de vierde keer dat hij lesgeeft aan scholieren. Het is voor hem een leuke afwisseling. ‘Behalve hun voorkennis is er eigenlijk nauwelijks verschil tussen scholieren en studenten. Ook scholieren zijn stuk voor stuk heel anders, maar bovenal zijn ze ontzettend enthousiast.’ De eerste bijeenkomst wordt afgesloten met een heerlijke maaltijd in een pannenkoekenrestaurant, waar voorzichtig de eerste vriendschappen worden gesloten. De leerlingen verheugen zich al op het volgende college.

Op 21 april zullen de scholieren tijdens de slotbijeenkomst laten zien wat ze allemaal weten over geheimtaal. Wie weet hebben ze er dan zelf één ontwikkeld! Dit is het eerste deel van een serie over de PRE-Classes programma's. (Stephanie Esajas)

Dit is deel 1 uit de serie Spotlight op de PRE-Classes