Logo Universiteit Leiden.

nl en

Spotlight op de Pre-University Classes deel 3: Gouden glorie van de Islam

'Marmeren gebouwen en gouden paleizen met gordijnen van brokaat: het doet je misschien vooral denken aan duizend en één nacht. Maar dit is niet slechts een sprookje, want het Bagdad in de 9e eeuw zag er in werkelijkheid zo uit! Met de huidige chaos in het Midden-Oosten zou je bijna niet beseffen dat er een grandioze glorietijd aan de grondslag van de islamitische cultuur ligt. De scholieren van het nieuwe PRE-Classes Islam programma verdiepen zich in deze godsdienst. ‘We leren hier zo weinig over op school. Meer mensen zouden zich in de Islam moeten verdiepen.'

Voor de deelnemers is het de tweede dinsdagmiddag die ze op de faculteit Geesteswetenschappen doorbrengen, en er heerst een ontspannen sfeer. Vorige week was de introductiebijeenkomst, vandaag gaat het college over de Gouden Eeuw. Die van de Arabieren welteverstaan, en niet de Nederlandse. Want terwijl in de 9e eeuw in Europa de tijd stilstond, maakte het Midden-Oosten een periode van gigantische bloei door.

Het groepje leerlingen luistert gefascineerd naar alle boeiende verhalen die de docente te vertellen heeft. Vooral in de sprookjesstad Bagdad was zo’n duizend jaar geleden van alles aan de gang. De stad, die als een volmaakte cirkel was gebouwd, werd ook wel het ‘centrum van de wereld’ genoemd. De moslims waren Europa destijds mijlenver vooruit. In Bagdad waren voor iedereen badhuizen, scholen, ziekenhuizen, en zelfs dierentuinen. In deze periode werd ook de Arabische taal ontwikkeld, precies zoals hij nu nog steeds wordt gesproken!

Deze gigantische succesperiode is volgens de docente vooral te danken aan de enorme openheid. Als mensen uit een andere cultuur, of met een andere geloofsovertuiging iets van kennis konden toevoegen, werden zij met open armen ontvangen. Dat is iets waar we vandaag de dag nog veel van kunnen leren, vindt ook Lara. ‘Het is eigenlijk gek dat ik hier nooit iets over heb geleerd op school. Ik dacht dat hier heel weinig over bekend was, maar dat is helemaal niet waar!’

Basiskennis geloven en culturen

Scholiere Schaila is zelf moslim. Zij vindt het waardevol om haar kennis over de islam verder te verdiepen. ‘Het is nu allemaal behoorlijk actueel. Mensen willen meer weten, en ik krijg vaak vragen over mijn geloof. Wat ik hier leer, wil ik aan andere mensen doorgeven.’

Ze is van mening dat het voor iedereen nuttig is om basiskennis over bepaalde geloven en culturen te hebben. De Gouden Eeuw is voor veel moslims vandaag de dag immers nog steeds een belangrijk referentiekader. ‘Ik had een docent filosofie die alle godsdiensten ‘magie’ en ‘hocus pocus’ noemde. Dat maakt me best wel boos.’

Met oude geschriften en tekeningen via de beamer geprojecteerd leren de deelnemers deze middag over de oude Arabische cultuur, en de vele vorderingen die werden gemaakt in de astronomie, geneeskunde, werktuigbouwkunde, maar vooral in de wiskunde. Na afloop zijn de scholieren zeker van één ding: de Islam is véél meer dan de chaos waar veel mensen het geloof nu mee associëren. Het is een prachtige cultuur, die de wereld veel wijsheid en kennis heeft geschonken. (Stephanie Esajas)

Dit is deel 3 uit de serie Spotlight op de Pre-University Classes 
Spotlight deel 2: Emoties: wetenschap of zelfkennis? over het PRE-Classes programma Psychologie 
Spotlight deel 1: Cryptische codes over het PRE-Classes programma wiskunde

Deze website maakt gebruik van cookies.