Logo Universiteit Leiden.

Scholieren Pre-University Classes winnen publicatie op Kennislink

Ter afsluiting van de Pre-University Classes schreven alle vierhonderd deelnemende scholieren een artikel over een vraag uit hun studierichting: 'Is de persvrijheid in Nederland in gevaar?' en 'Wat is de oorsprong van het kwaad?'. Uit alle artikelen werden er negentien geselecteerd voor bundeling in een boekje. De redactie van Kennislink koos bovendien één winnend artikel voor op hun website en maakte de winnaar op de slotbijeenkomst bekend.

'Is Rusland een functionerende democratie?' vroeg Floris de Jong (17) zich in zijn artikel af. “Aan de hand van informatie uit de colleges en via internet heb ik een antwoord gezocht”, legt hij uit. Het bleek een complexe vraag, maar hij heeft wel een antwoord gevonden: “vooral dat het erg ingewikkeld is”, lacht hij. Als onderdeel van de negentien geselecteerde artikelen, kwam zijn vraag ook op een poster in de stad. “Ik heb er even naar moeten zoeken, maar uiteindelijk vond ik hem bij een bushalte bij Naturalis. Ik ben er natuurlijk meteen even mee op de foto gegaan”, zegt hij enthousiast.

“Ik vind het ontzettend leuk dat er bij de Pre-University Classes  mensen met dezelfde interesses zijn, zo heb ik Luna Tan (16) hier bijvoorbeeld ontmoet”, zegt Anna Bakker (16) enthousiast. Samen schreven ze een artikel over de eindigheid van de wet van Moore, dat door de redactie van Kennislink werd verkozen tot beste stuk. “Op basis van de gekozen onderwerpen was er geen keuze te maken, daarom hebben we gekeken naar de manier waarop de artikelen zijn geschreven”, verklaarde Ilja van Dam (eindredacteur Kennislink) de keuze tijdens de slotbijeenkomst. “Dit artikel begon met een stevige stelling, legde de lastige materie goed uit en sloot af met een duidelijk conclusie.”

Na afloop praten de meiden buiten de zaal na. “Dit hadden we totaal niet verwacht. Pas toen het over de schrijfstijl ging, begon er iets te dagen”, vertelt Luna. De meiden hadden goed opgelet bij de schrijfcursus tijdens de Classes en dat heeft hen dus geholpen. “We hebben wel een enorme typefout gemaakt in onze kop”, constateren de meiden tot hun spijt. Daarvoor is er gelukkig nog de eindredactie van Kennislink. “Inhoudelijk zit het stuk goed in elkaar, dus ik hoef ook alleen nog naar het taalgebruik te kijken”, zegt Van Dam. Zodra die laatste foutjes eruit zijn gehaald, is het artikel op Kennislink te vinden.

(IJsbrand Terpstra/Foto's André van Haasteren)