Logo Universiteit Leiden.

Sonafi Pasteur (Flickr.com)

Regelmatige bedtijden zijn gezond, blijkt uit winnend artikel PRE-Classes 2020

In tijden van thuiswerken is het maar al te verleidelijk om lekker uit te slapen. Maar is dat wel verstandig? Niet als je de volgende dag weer vroeg op moet, weet PRE-student Alyssa Goudswaard. Met haar artikel over de effecten van een verwarde biologische klok op het lichaam won zij de prijs voor beste PRE-Class-artikel van 2020, uitgereikt door NEMO Kennislink.

Alle PRE-Class’ers schrijven aan het eind van hun programma een populairwetenschappelijk artikel, waarmee ze bevindingen uit de wetenschap behapbaar maken voor een groter publiek. Een jury – bestaande uit vijf redacteuren van de wetenschapsjournalistieke website NEMO Kennislink – beoordeelt de inzendingen. Het beste artikel wint een publicatie op hun website. Dit jaar was de eer aan Alyssa Goudswaard en haar stuk Gestreste vaatwand.

Een onverwachte boosdoener

Goudswaard schrijft dat een verstoord slaapritme het risico op hart- en vaatziekten verhoogt, omdat de kans op slagaderverkalking – de voorloper van deze ziekten – dan toeneemt. Slagaderverkalking vindt plaats wanneer zogenaamde ‘slechte cholesterol’, witte bloedvaten en vette stoffen zich ophopen. Dat maakt het voor rode bloedcellen moeilijk om zuurstof door het lichaam te vervoeren. Meestal is een hoog cholesterolniveau daarvoor verantwoordelijk, maar er blijkt nu ook een andere boosdoener te zijn: een verstoord dag- en nachtritme, dat het immuunsysteem van streek maakt.

Twee keer zoveel

Goudswaard, die deelnam aan de PRE-Class Biofarmaceutische Wetenschappen, baseert haar artikel op recent onderzoek van het Leids Universitair Medisch Centrum bij muizen: ‘Die lijken, als het om organen gaat, erg op mensen’, aldus de winnares. In het LUMC-experiment genoot de ene groep muizen een stabiel slaapritme, terwijl de andere werd onderworpen aan een ongezond ritme.

Wat bleek? De muizen met een onregelmatig nachtritme hadden twee keer zoveel slagaderverkalking als hun soortgenoten met een gezonde biologische klok. De verkalking kwam nu niet door ophoping van vette stoffen, maar doordat het gestreste immuunsysteem te veel afweercellen ging aanmaken.

Goed gebruik van ingrediënten

De juryleden letten bij het beoordelen onder meer op een heldere opbouw, het vermijden van jargon en goed gebruik van actuele wetenschappelijke bronnen. ‘Het artikel dat deze ingrediënten het beste verenigde, was dat van Alyssa Goudswaard’, staat in het juryrapport. ‘Ze weet moeilijke materie op een laagdrempelige manier uit te leggen en haar artikel verdient daarmee een plek op NEMO Kennislink.’

Tekst: Tirza Pulleman
Mail de redactie