Logo Universiteit Leiden.

Recordaantal deelnemers Taalkunde Olympiade 2014

Met een recordaantal deelnemers vond op 8 februari de 14e Taalkunde Olympiade plaats in Leiden.

De Taalkunde Olympiade had maar liefst 236 aanmeldingen dit jaar. De Honours Academy organiseert dit samen met Leiden University Centre for Linguistics (LUCL). Vanaf half 11 stromen de eerste deelnemers al binnen in het Lipsius, ruim op tijd, want sommige deelnemers komen van ver.

Waarom doe je mee?

Over deze vraag hoeven de ondervraagde deelnemers niet lang na te denken. Daan Rijpert van het Stedelijk Gymnasium in Breda heeft gevoel voor taal en wiskunde en doet mee op aanraden van zijn docent Grieks. Hij vindt het vooral leuk dat hij op deze manier in aanraking komt met andere talen.

Jeroen Winkel van het Stedelijk Gymnasium in Nijmegen heeft vorig jaar meegedaan en werd toen 11e. Hij wil zo hoog mogelijk scoren en weet al dat hij Taalwetenschap in Leiden wil studeren. Naast hem zit Ivo Boers van De Waerdenborch in Holten, hij doet voor de eerste keer mee. De Taalkunde Olympiade is de afsluitende opdracht van het vwo-plustraject dat hij volgt.

Puzzelen met taal

Prof.dr. Alexander Lubotsky van het LUCL heet alle deelnemers van harte welkom en is verheugd om talentvolle en gemotiveerde scholieren in aanraking te laten komen met Taalwetenschap. Taalkunde is tenslotte geen schoolvak en zeer geschikt als je het leuk vindt om te puzzelen met taal. Er zijn verschillende prijzen te winnen, zo kun je bijvoorbeeld voor de beste oplossing van een opgave een prijs winnen. De vier beste deelnemers mogen Nederland vertegenwoordigen in Beijing, China.

Telwoorden uit het Alamblak

Na een intensieve middag van maar liefst 4 uur zijn verschillende geluiden te horen van de scholieren zoals “ik moest wel heel hard nadenken”, “af en toe was het hopeloos” en “nu gaan we gezellig pannenkoeken eten”.

De winnares van vorig jaar, Lotte Meester van het Stedelijk Gymnasium Leiden, vindt twee opgaven het moeilijkst, namelijk de telwoorden uit het Alamblak en de voltooid deelwoorden in het Middelnederlands. Met Emiel Beinema van het Christelijk Gymnasium Sorghvliet Den Haag buigt ze zich nog over de moeilijkste opgaven om de frustratie van het niet op kunnen lossen weg te nemen.

Prijsuitreiking

De prijsuitreiking vindt plaats op zaterdag 8 maart a.s. in het Lipsius, dan worden de opgaven besproken en de oplossingen gepresenteerd. Iedereen is welkom om deze leerzame en leuke middag bij te wonen.