Logo Universiteit Leiden.

Prikkelend alternatief voor aichmofoben: winnend PRE-Class artikel

Knikkende knieën, angstzweet en het weeïge gevoel dat je elk moment van je stokje kan gaan. En dat alles bij het zicht of zelfs al bij de gedachte van een naald. Voor veel mensen zal deze omschrijving maar al te herkenbaar zijn. Voor deze aichmofoben is er goed nieuws: wellicht zal naaldangst binnenkort uit de wereld geholpen zijn. Wetenschappers zijn namelijk hard op zoek naar alternatieven voor het geven vaccinaties via een naald. 5-vwo’er Naomi ’t Hart schreef hier een artikel over voor haar PRE-Class Bio-Farmaceutische Wetenschappen.

Kennislink-prijs

Alle PRE-Classers schrijven als afsluiting van hun programma een populairwetenschappelijk artikel. Van elke PRE-Class wordt het leukste artikel uitgekozen. Die geselecteerde artikelen strijden dan om de eeuwige roem die hoort bij de titel ‘het beste PRE-Class artikel van 2017’. En het blijft niet bij eeuwige roem alleen: dit artikel wordt ook op de website NEMO Kennislink gepubliceerd. Dit jaar prijkt Naomi ’t Harts artikel ‘Variaties in vaccinaties’ op die website. De jury roemde vooral haar onderwerp, dat relevant en relatief onbekend was. Ook maakte ze volgens deze Kennislink redacteuren goed gebruik van cutting edge wetenschap.

Puntige prik

Volgens deze nieuwste onderzoeken zijn er veiligere, goedkopere en vooral minder enge manieren om iemand te vaccineren. De puntige prik die Edward Jenner in 1796 uitdokterde is zeker niet optimaal. Vijf procent van de prikken is fout gemikt - de nachtmerrie van elke aichmofoob. Bovendien leiden injecties via een naald soms tot een infectie.

Nieuwe vaccinatiemethodes

Een alternatief voor de reguliere prik is het inbrengen van de ziektekiem via een neusspray. Dit nasale vaccin zou erg effectief en gemakkelijk zijn. Er kleeft echter één groot nadeel aan deze methode: het vaccin dat via je neus wordt ingebracht heeft veel te weinig tijd om opgenomen te worden door je lichaam. Een andere optie is de micronaald. In plaats van één lange naald word je door een heleboel kleine naaldjes geprikt. Omdat deze naaldjes geen zenuwen of bloedvaten raken, zou zo’n prik veel minder pijn doen dan de gangbare prik. Deze nieuwe methode zal hopelijk in de nabije toekomst, tot grote opluchting van velen, de nare sensatie van een vaccinatie krijgen wegnemen. Tot die tijd zit er voor de aichmofoben onder ons weinig anders op dan er geen groot punt van te maken – ieder geval geen scherpe!

Geïnteresseerd in een PRE-Class aan de Universiteit Leiden? Vanaf september kun je je weer inschrijven. Houd het aanbod in de gaten op de website!

Tekst: Zaza Jung