Logo Universiteit Leiden.

Taalwetenschapper voor één dag

Op 27 januari 2018 was het in Leiden tijd voor de jaarlijkse Taalkunde Olympiade. Middelbare scholieren met een passie voor taal en logica werden tijdens de Olympiade met verschillende opdrachten uitgedaagd. Op 25 februari, aansluitend aan de open dag van de Universiteit Leiden, werden de winnaars van de Olympiade bekend gemaakt.

‘Op de Taalkunde Olympiade kruipen de scholieren voor een dag in de huid van een taalwetenschapper en proberen ze lastige vraagstukken in de taalkunde op te lossen’, legt Dr. Tijmen Pronk, voorzitter van de opgavencommissie, uit. Pronk sprak een volle zaal ouders en scholieren toe, die allen zeer benieuwd waren naar de winnaar van de Olympiade. Maar voor het zo ver was, werden eerst de opgaven besproken en uitgelegd. Voor degenen die een opdracht het beste hadden gemaakt, was er ook een prijs weggelegd.

Rare kronkels

De opdrachten van de Olympiade worden ieder jaar gemaakt door (oud)studenten van de studie Taalwetenschap in Leiden. Cid Swanenveugel, een van deze studenten, legde het verband tussen de Olympiade en taalwetenschap uit. ‘Taalsystemen zijn logisch, maar zitten vol rare kronkels en eigenaardige problemen’, vertelt hij aan de zaal. ‘Al deze gekke problemen, die je ook in de opgaven tegenkomt, zijn ooit opgelost door echte taalwetenschappers.’

Ket

De opgaven in de Olympiade waren gevarieerd en van hoog niveau. Zo was er een opdracht over Japanse en Koreaanse taalklanken, een opgave over telsystemen en ook werd er een probleem uit de Nederlandse taal voorgelegd. De vraag die Swanenvleugel zelf had gemaakt, ging over de uitstervende, Siberische taal ‘Ket’. Met maar 150 sprekers over de hele wereld, kon er niet worden verwacht dat de studenten deze taal spreken. Hoe konden ze de opdracht dan toch oplossen? ‘De studenten krijgen eerst wat informatie waaruit ze taalregels kunnen afleiden’, legt Pronk uit. ‘Daarna gaan ze naar de opgave en die moeten ze dan uitleggen aan de hand van logisch nadenken en gezond verstand!’

Tijmen Pronk feliciteert Xander Lenstra en Kristian Terlien

Van Leiden naar Praag

Tiago Scholten van het Gymnasium Haganum in Den Haag was de winnaar van deze achttiende Taalkunde Olympiade. De Leidse Olympiade is een voorronde voor de Internationale Taalkunde Olympiade, die dit jaar in Praag wordt gehouden. Scholten mag daarom in juli naar Tsjechië om daar mee te doen. Hij gaat niet alleen – Kristian Terlien (tweede plaats), Wouter Hajer (derde plaats) en Xander Lenstra (vierde plaats) mogen ook door naar de Olympiade in Praag. Tijd voor de scholieren om een Tsjechisch woordenboek aan te schaffen!

(Maxime Geervliet)