Logo Universiteit Leiden.

Pre-Classes: de nieuwe naam voor LAPP-Top

De naam LAPP-Top is na tien jaar trouwe dienst veranderd in de naam PRE-Classes.

In 2006 representeerde de laptop de speerpunt van technologische innovatie. Het leek toen ook een logische stap om een programma dat bovengemiddelde middelbare scholieren wil enthousiasmeren voor de wetenschap hiernaar te vernoemen. Zo werd de naam LAPP-Top geboren. Nu is de laptop compleet ingeburgerd en niet meer weg te denken uit de academische setting. Niet alleen leidt de oude benaming niet meer tot het gewenste gevoel van moderniteit, het wekt soms juist verwarring op. Tijd om deze ietwat oubollige benaming van het programma te herzien!

Het Honours College gaat met haar tijd mee en heeft een up-to-date naam bedacht voor LAPP-Top: PRE-Classes. Dit is een soort hybride van de namen PRE-University en Honours Classes, twee andere programma’s van het Leidse Honours College. De naam van het programma mag dan wel veranderd zijn, de inhoud is hetzelfde gebleven. Leerlingen die meedoen aan de PRE-Classes gaan voor een korte periode elke week naar de Universiteit Leiden. Hier krijgen ze les in een van de vakgebieden die de universiteit aanbiedt. Naast de wat ‘gewonere’ vakgebieden, zoals Natuurkunde en Rechtsgeleerdheid, kunnen de scholieren ook kiezen voor een ‘exotischer’ vakgebied, zoals Archeologie of Russisch. Op deze manier komen de leerlingen in aanraking met vakken die niet op de middelbare school gegeven worden, maar juist wel tot de verbeelding spreken. Naast de colleges bieden de meeste PRE-Classes bijzondere excursies: zo bezoeken de leerlingen van Sterrekunde de sterrenwacht in Dwingeloo en proeven de scholieren bij Religiewetenschappen van de sfeer in gebedshuizen.