Logo Universiteit Leiden.

PRE-Class Psychologie sluit af met kennismarkt van emoties

Voor de afsluiting van de PRE-Class Psychologie veranderde de grote hal van de Faculteit der Sociale Wetenschappen in een informatiemarktplaats waar één thema centraal stond: emoties.

In het Pieter de la Courtgebouw drommen scholieren samen rond prikborden en televisieschermen. Ze toveren powerpoints tevoorschijn en pinnen hun zorgvuldig beplakte posters vast met punaises. De informatiemarkt die ze optuigen vormt het sluitstuk van de PRE-Class Psychologie, waarvoor de deelnemers al vaker in het PDLC te vinden waren. “Dat was heel leuk,” zegt 5-vwo’er Ayla Hofstee (16). “Je kreeg echt een beetje mee hoe het is om student te zijn.”

Bij het vak passeerde een breed scala aan emotie-gerelateerde onderwerpen de revue: van morele emoties tot speeltuingedrag. Ter afsluiting kregen de participanten de opdracht om in te zoomen op een van de vele onderwerpen en die te vertalen naar een presentatie.

Denken in oplossingen

Ayla en haar mede-PRE-student Romayssae Azahaf (16) vonden het onderwerp voor hun eindwerkstuk relatief dicht bij huis. Ze staan naast een poster waar in grote letters: Inclusive Schools For Children With Hearing Aids op staat. “Hoe maak je een school ook fijn voor kinderen met een gehoorapparaat? Hoe houd je rekening met hun emoties? Daar hebben wij onderzoek naar gedaan.”

Voor hun onderzoek gingen ze langs in de klas van een slechthorend kind. “Door zijn gehoorapparaat had hij veel last van het schrapende geluid van de stoelen in het lokaal,” legt Romayssae uit. “Toen kwam zijn moeder met het idee om er tennisballen onder te doen.” Op de poster staan, naast de tennisballenstoel, meer maatregelen, zoals bomen op het schoolplein (om autolawaai te verminderen) en een aliminium glijbaan (om te voorkomen dat een gehoorapparaat door staticiteit verstoord wordt).

Autismevriendelijk

Sien Beemsterboer (16) putte ook inspiratie uit haar eigen ervaringen. “Ik deed een maatschappelijke stage op een basisschool,” zegt ze. “In die klas zat een kind met autisme. De leraren wisten niet goed hoe ze met hen om moesten gaan. Zo is bij mij het idee van een autismevriendelijk lokaal ontstaan.” Aan ‘gewone’ lokalen zou ze onder andere een stiltegebied en een ‘niet-competitieve spelletjeskist’ willen toevoegen. “Dat helpt een kind met autisme om met zijn emoties om te gaan.”

Wetenschappers in de dop?

Tussen de toeschouwers van Siens presentatie staat professor Carolien Rieffe. Zij is mede-organisator van de PRE-Class en hoofdonderzoeker van het onderzoekslab Focus on Emotions, dat zich bezighoudt met de emotionele ontwikkeling van kinderen en jongvolwassenen. “Wij doen dit soort werk in het echt, hè?” zegt Rieffe tegen Sien als haar presentatie afgelopen is. “Wacht maar,” grapt ze, “Jij komt hier later onderzoek doen.”

PRE’er Ayla ziet een toekomst in de psychologie in elk geval wel zitten. “Als je al kijkt naar dit onderzoekje… je kunt met makkelijke en goedkope veranderingen een school al zoveel beter maken. Het lijkt me heel tof om zoiets later te doen.”

Tekst: Boukje van der Vos
Foto's: Buro JP

Aan het eind van de middag ontvingen de deelnemers hun welverdiende PRE-certificaat.