Logo Universiteit Leiden.

Nieuwe samenwerking Pre-University Classes (voorheen LAPP-TOP) & Kennislink

LAPP-Top gaat samenwerken met Kennislink, dé populairwetenschappelijke website voor het Nederlandse taalgebied.

Het LAPP-Top is een programma voor getalenteerde 5 vwo-leerlingen en zal in het komende onderwijsprogramma aandacht besteden aan het populariseren van wetenschap. Als eindopdracht zullen de LAPP-Toppers een artikel voor Kennislink schrijven over het programma dat ze volgen.

Wat biedt LAPP-top jou?

Het LAPP-Top biedt 18 uitdagende programma’s van verschillende Leidse opleidingen. Voorbeelden van opleidingen zijn Japans, Natuurkunde, Archeologie en Psychologie. In 7 à 8 bijeenkomsten verdiepen de leerlingen zich in kennis, onderzoek en methoden die in het betreffende vakgebied actueel zijn. Ook zien de leerlingen tijdens het programma wat er met de huidige wetenschappelijke inzichten gebeurt in het museum of ze gaan zelf aan de slag in het laboratorium.

Schrijf jij het beste artikel?

Alle LAPP-Toppers schrijven een populairwetenschappelijk artikel dat de opbouw volgt van een Kennislink-artikel. De coördinatoren van de opleidingen kiezen per opleiding het beste artikel uit. Dit levert 18 artikelen van verschillende programma’s op. Een jury, bestaande uit redacteuren van Kennislink, kiest het beste artikel. Op de LAPP-Top slotbijeenkomst wordt het winnende artikel bekendgemaakt. Dat artikel krijgt bovendien een bijzonder plaatsje op Kennislink.

Maar hoe schrijf je eigenlijk een artikel

De redacteuren van Kennislink bieden in maart ook een workshop aan over het schrijven van populairwetenschappelijke artikelen. Dat is nog geen eenvoudige taak. Hoe krijg je ingewikkelde data en theorie op een begrijpelijke manier uitgelegd aan een breder publiek? Op de website van Kennislink kun je zelf vast wat voorbeelden bekijken of bekijk deze artikelen over hèt oerdieet de geheime geschiedenis van het spionagevliegtuig of een levend cyborgweefsel.