Logo Universiteit Leiden.

Nieuwe kennis gepresenteerd op slotbijeenkomst Pre-University Classes

Ruim vierhonderd middelbare scholieren namen afgelopen tijd deel aan het LAPP-Top programma van de Honours Academy. Op de slotbijeenkomst in het Gorlaeus presenteerden de leerlingen afgelopen donderdag wat ze geleerd hadden, van nanomotor tot retorica.

“Welkom op de allerlaatste LAPP-Top slotbijeenkomst ooit”, sprak Victor Gijsbers (LAPP-Topdocent Wijsbegeerte) de aanwezigen in Zaal 2 toe. Men schrok merkbaar en wist even niet wat ze met die mededeling moest. “Vanaf volgend jaar heet dit programma namelijk Pre-University Classes”, voegde Gijsbers er even later aan toe, waarmee de sfeer werd hersteld en de scholieren van 'Recht, retorica & democratie' als eerste mochten laten zien waar ze aan hadden gewerkt.

Daniëlle Hoogland (15) beet het spits af en sprak de zaal met een zelfgeschreven speech toe. “Je kent elke zin, elk woord en elke punt van wat je wilt gaan zeggen en je hebt het nog eens goed doorgenomen”, begon ze zelfverzekerd. Het was meteen duidelijk dat ze goed had leren spreken. Daarna werd bijvoorbeeld bij de presentatie van Natuurkunde duidelijk dat de scholieren een nanomotor gebouwd hadden en was men bij Russisch op excursie geweest naar een Sovjet-begraafplaats.Wat na alle presentaties bleef hangen, waren de laatste woorden van de speech waar Daniëlle Hoogland de bijeenkomst mee was begonnen: “En elke keer dat je spreekt, word je een betere redenaar, tot je je niet meer afvraagt: doe ik het wel goed?” Ze verwoordde zonder het te weten, de ervaring die alle scholieren tijdens het programma en met de presentaties tijdens de slotbijeenkomst hebben opgedaan.

Na afloop staan Luna Tan (16) en Anna Bakker (16) bij de uitgang van de zaal. “Jammer dat het voorbij is,” vertelt Luna, “ik vond het een gezellige, maar zeer leerzame sfeer.” De twee schreven samen het artikel dat tijdens de bijeenkomst als winnaar werd uitgeroepen. “Dat hadden we totaal niet verwacht”, reageren ze nog enigszins beduusd. “We vonden het gewoon een super cool onderwerp. En nu worden we gewoon beroemd”, lachen ze samen.

Voor Gijsbers, die de deelnemers van Wijsbegeerte begeleidde, is het belangrijk dat de cursus een ongedwongen sfeer had. “Iedereen was enthousiast en onbevangen. Dat ze er bijvoorbeeld geen cijfer voor krijgen, helpt daar enorm bij”, legt hij uit. De Pre-University Classes zijn volgens hem ook vooral bedoeld voor scholieren 'die geïnteresseerd zijn en uitgedaagd willen worden', vertelt hij desgevraagd nog, voordat hij met 'zijn' leerlingen van Wijsbegeerte vertrekt om de reeks gezellig af te sluiten met een pizza.

(IJsbrand Terpstra/Foto's André van Haasteren)