Logo Universiteit Leiden.

Nederlandse medaille bij Internationale Taalkundeolympiade

Het Nederlandse team heeft goed gepresteerd tijdens de 17e Internationale Taalkundeolympiade. Kristian Terlien heeft voor zijn individuele prestaties een zilveren medaille ontvangen, Walt Kraeger en Roman Shabanov kregen allebei een eervolle vermelding.

De vier middelbare scholieren Martin Lelarge, Kristian Terlien, Walt Kraeger en Roman Shabanov mochten als de winnaars van de 19e Leidse Taalkundeolympiade deelnemen aan de Internationale Taalkundeolympiade. Dit jaar was de locatie van die olympiade in het Verre Oosten; in de Zuid-Koreaanse stad Yongin. De reis er naartoe is mogelijk gemaakt door het Leiden University Centre for Linguistics (LUCL), één van de organisatoren van de taalkundeolympiade.

Goede voorbereiding

De vijfdaagse olympiade begon met een dag vol kennismaking en introductie. Op de tweede dag stond de eerste echte uitdaging op het programma: de individuele toets van zes uur. De opdrachten hiervan lopen enorm uiteen: er zijn opgaven over schriften, over zinsbouw, grammatica en allerlei andere aspecten van taalkunde. 'Gelukkig vormt de Leidse Taalkundeolympiade een goede voorbereiding op de internationale olympiade', zegt Lorenzo Oechies, vijfdejaars student Taalwetenschap en begeleider van het Nederlandse team.

Om van de inspanning op de tweede dag wat uit te rusten, diende de derde dag als pauze. 'We verbleven op de campus van Hankuk University of Foreign Studies waar de wedstrijden werden gehouden', vertelt Lorenzo. 'Op de derde dag gingen we op een excursie naar Seoul, de hoofdstad van Zuid-Korea, hier hebben we veel bezienswaardigheden van de stad ontdekt, zoals het Hangeulmuseum en paleiscomplex Gyeongbokgung.' Hij vertelt dat de scholieren hiervoor nog nooit in Korea waren geweest waardoor het voor hen een spannende en leuke ervaring was.

Samenwerken

Op de vierde dag vond de groepswedstrijd plaats. Hierbij werd door de vier leerlingen van het team intensief samengewerkt om ingewikkelde opdrachten op te lossen. Deze opgaven zijn altijd wat creatiever en interactiever: in 2016 gingen de scholieren bijvoorbeeld aan de slag met geluidsopnames, dit jaar kregen zij opdrachten met videofragmenten.

Op de vijfde dag werden de antwoorden van de opdrachten uitgelegd en werden de prijzen uitgereikt.

Na de vijfdaagse olympiade is een deel van de teams op excursie gegaan, waarbij ze de Seoul Tower hebben bezocht en zelfs de grens van Noord- en Zuid-Korea hebben gezien. Op die manier kregen de scholieren nog een kans om te genieten van wat Korea hen te bieden heeft. Dat was een mooie afsluiting van hun buitenlandse avontuur.

Letland 2020

De volgende Internationale Taalkundeolympiade wordt georganiseerd in Ventspils, Letland. De winnaars van de 20e Leidse Taalkundeolympiade op 25 januari 2020 mogen daar in juli 2020 aan meedoen. Hopelijk worden er dan ook zulke mooie prijzen behaald als in Korea!

Tekst: Tamara Végh
Fotografie: Seth Aycock