Logo Universiteit Leiden.

Live experimenten op slotbijeenkomst PRE-Classes

Op donderdag 23 april ontvingen bijna 400 leerlingen uit 5 vwo hun certificaat tijdens de feestelijke slotbijeenkomst van de PRE-Classes. De deelnemers doken acht weken lang één keer per week de collegezaal in om één van de achttien aangeboden programma’s te volgen. De presentaties van de PRE-Class deelnemers waren het hoogtepunt van de bijeenkomst: creatief en van een hoog niveau.

Uit vrije wil?

Familie, docenten en andere geïnteresseerden woonden de slotbijeenkomst bij, waarin elk programma werd afgesloten met een presentatie. Bij het programma van Wijsbegeerte had een team van acht leerlingen de presentatie over het thema neurofilosofie voorbereid. Het zogeheten ‘P-team’ had op een vrije middag in Leiden de taken verdeeld. De ene helft schreef de tekst voor de presentatoren. Romée Postma, lid van het presentatieteam: “Het was ontzettend fijn om met de andere deelnemers samen te werken. We konden het erg goed met elkaar vinden en dat hielp bij het voorbereiden van de presentatie. We hebben de zaal tijdens de presentatie onderworpen aan een live experiment. We hebben de zaal ‘uit vrije wil’ hun hand laten opsteken. Gewoon vragen of iedereen zijn hand wil opsteken. De vraag is dan of iedereen dat daadwerkelijk uit vrije wil heeft gedaan. Dit soort vragen hebben we tijdens het programma filosofie behandeld.”

Muziek en dans

De presentatie van het programma Life, Science and Technology (LST) had een bijzondere vorm. Vier LST deelnemers legden aan de hand van vioolmuziek, dans en materialen uit wat er gebeurt in gezonde en ziek cellen. Maartje Weitsen en Leonoor van der Merwe verzorgden de dans en muziek. Koen Wentink en Wander Marijnissen vertelden wat er misgaat in een cel bij de twee ernstige ziektes kanker en taaislijmziekte. Prof.dr. Mathieu Noteborn, coördinator van het LAPP-Topprogramma LST: “Het idee kwam van de deelnemers zelf, daar hoefde ik niets aan te doen. De leerlingen zijn ongelofelijk creatief.”

Presentaties en prestaties

Op de slotbijeenkomst bleek maar weer hoeveel talent er onder de LAPP-Top deelnemers is en dat de leerlingen meester zijn in het goed uitleggen van ingewikkelde wetenschappelijke kennis en theorieën. De waardering van de LAPP-Top deelnemers voor de coördinatoren en docenten was groot. Met het bedanken van hen na iedere presentatie bleek dat ze zonder passie en inspiratie van de docenten tijdens het programma niet tot zulke presentaties en prestaties gekomen.