Logo Universiteit Leiden.

nl en

Lisanne Overduin schrijft winnend artikel 2014

Met 'Wat een rotartikel!' wint zij tijdens de LAPP-Top Slotbijeenkomst de prijs voor het beste artikel, gekozen door de jury van Kennislink.

Na afloop van het programma zijn de 323 LAPP-Top leerlingen de uitdaging aangegaan om een artikel te schrijven in de Kennislink opbouw. Uiteindelijk hebben de coördinatoren het beste artikel van hun groep genomineerd. De jury, bestaande uit redacteuren van Kennislink, verklapt in hun rapport dat het niet eenvoudig was om hier een winnaar uit te kiezen!

Waar lette de jury op?

'De meeste artikelen waren erg goed geschreven en wij vonden het dan ook erg lastig om één winnaar aan te wijzen. De onderwerpen vonden wij erg goed gekozen, en de titels getuigden van originaliteit. Een pakkende titel is heel belangrijk, want daarmee zorg je dat een lezer überhaupt besluit je artikel te gaan lezen. Vervolgens is de nieuwswaarde van een artikel voor ons van belang. Het artikel over de discriminerende uitspraken van Wilders scoorde bijvoorbeeld hoog op actualiteitswaarde.'

Een nóg beter artikel schrijven

'In een populairwetenschappelijk artikel moet je het juiste publiek voor ogen hebben en niet teveel terminologie gebruiken. Als je tijdens het schrijven al een lezer in gedachten hebt, weet je over het algemeen ook de juiste vragen te beantwoorden. Persoonlijke anekdotes helpen soms ook om een tekst te verlevendigen, zoals in de tekst over Denken als bijverschijnsel. Ten slotte is het belangrijk om een artikel af te sluiten met een mooie conclusie of nog even terug te komen op de vraag of anekdote waarmee je begonnen bent, dan krijg je een mooi rond verhaal.'

En de winnaar is...

'Uiteindelijk kwamen we uit op een artikel met een beetje een vreemde titel. Wat een rotartikel! gaat over samenstellingen als kutweer, rotbaan en teringherrie. Het vreemde is dat deze samenstellingen zich heel anders gedragen dan gewone samenstellingen. We vonden dit fenomeen heel helder uitgelegd, met leuke voorbeelden en een goed gebruik van bronnen.'

Uiteindelijk kregen alle LAPP-Top leerlingen een certificaat omdat zij hun progamma goed hebben afgesloten en werd de dag feestelijk afgesloten met een hapje en een drankje.

Deze website maakt gebruik van cookies.