Logo Universiteit Leiden.

In debat over de Europese Unie

Met echte Nederlandse politici in debat over de Europese Unie: dat staat de middelbare scholieren van het Pre-University College binnenkort te wachten. Maar daarvoor moeten ze natuurlijk wel eerst voor een echt debat worden klaargestoomd.

Na 6 intensieve colleges van Joas Bakker (Leiden Debating Union), Phillipe van Gruisen (universitair docent Economie) en Darinka Piqani (universitair docent Europees Recht) staan de scholieren op 29 maart tegenover de politici in het Huis van Europa te Den Haag. ‘Eigenlijk probeer ik ze zo snel en zo goed mogelijk de basics van het debatteren aan te leren’, zegt Bakker, die het grootste gedeelte van de colleges geeft. ‘Hoe presenteer je jezelf? Hoe hou je een gestructureerd betoog op een manier dat het publiek je goed kan volgen?’

Debatkwaliteiten

Normaal gesproken geeft hij de trainingen aan de nieuwe leden van de studentenvereniging Leiden Debating Union. ‘Qua niveau merk ik eigenlijk geen verschil. Deze scholieren zijn ontzettend gemotiveerd en slim, dat zie je terug in hun debatkwaliteiten.’ Van de andere docenten krijgen de leerlingen les over de Europese Unie: hoe werkt de wetgeving en wat is de gang van zaken in de Europese Unie.

Bij de scholieren valt de cursus erg in de smaak. Yulin (16): ‘Ik wil over twee jaar Europees Recht studeren. Deze cursus sluit daar goed bij aan. Ook is het altijd goed om te weten hoe je goed kunt debatteren.’ Maartje (17) heeft juist voor de cursus gekozen om eens heel iets anders te doen. ‘Ik heb een enorm beta-profiel, ik wil later namelijk geneeskunde studeren. Het leek me leuk om lessen te volgen in debatteren. Iets waar ik niet snel mee in aanraking zal komen, maar waarmee je kwaliteiten ontwikkelt die je in de rest van je leven kunt gebruiken.’

Toekomst EU

Op 29 maart 2019 is het slotevenement van The Great Debate in het Huis van Europa te Den Haag. Carla Joosten, oud-correspondent EU en huidig politiek redacteur in Den Haag voor de Elsevier, opent het evenement met haar openingsspeech. Wat zijn volgens haar de grootste problemen binnen de Europese Unie en hoe kijkt Den Haag hier tegenaan? Vervolgens gaan de verschillende politici in debat met de leerlingen over de toekomst van de Europese Unie.

Hadden de stemmen van jongeren zwaarder moeten tellen bij het Brexit-referendum? Moet de Europese Unie strengere afspraken maken over het klimaatbeleid van haar lidstaten? Hoe zorgen we dat jongeren geïnteresseerder raken in de Europese politiek, en misschien wel belangrijker: hoe zorgen we dat de Europese politiek geïnteresseerder raakt in jongeren? Op dit soort vragen zal tijdens het debat een antwoord worden geformuleerd.

Aanmelden

Het evenement begint om 15.00 uur en zal duren tot ongeveer 17.30 uur. Iedereen is welkom en toegang is gratis; aanmelden kan via het formulier of door te mailen naar pre@ha.leidenuniv.nl.

Tekst: Lotte Middendorp
Mail de redactie