Logo Universiteit Leiden.

Homers’ Angels: Old meets new

In het verder verlaten Lipsius zit een groepje klassieke talen-studenten op de zaterdagmorgen gemoedelijk te kletsen en van koffie en taart te genieten. Tegelijkertijd bedwingen ze schijnbaar moeiteloos een doolhof van databases, browsers en programmeertalen als XML. Hier wordt serieuze wetenschap bedreven.

Elke week komt dit groepje studenten, die zichzelf Homers’ Angels noemen, onder leiding van Prof.dr. Ineke Sluiter en Dr. Tazuko van Berkel samen om het Venetus A-manuscript, een van de vele manuscripten van Homerus’ Ilias in omloop, te digitaliseren.

Het uiteindelijke doel van dit internationale project, geleid vanuit Harvard, is om al deze verschillende manuscripten van de Ilias samen te brengen onder één paraplu: een online database, de homer multitext. Op deze manier kunnen classici de teksten vergelijken en er interactief mee werken.

Op dit moment zijn de studenten bezig met het dertiende boek van de Ilias. Is het gewoon een kwestie van het toetsenbord omzetten naar het Griekse alfabet en gaan? Volgens de studenten is het niet zó gemakkelijk. Je moet sowieso eerst wennen aan het lezen van deze eeuwenoude handgeschreven Griekse letters voordat je de tekst kan transcriberen.Pas daarna begint het echte werk: de interpretatie van de scholia, de aantekeningen in de marges van de middeleeuwse Iliastekst, die helemaal teruggaan tot de derde eeuw voor Chr.

Normaal gesproken wordt dit project uitsluitend uitgevoerd door studenten en docenten van Griekse en Latijnse Talen en Culturen, maar vanaf dit schooljaar zal het Homers’ Angels project toegankelijk worden voor scholieren in de vorm van een PRE-Class. De scholieren worden gekoppeld aan de studenten die hen als ervaringsdeskundigen mee zullen nemen in de wereld van het uitpluizen van oude manuscripten aan de hand van geavanceerde technologie. Homers’ Angels is een project waar het oude samenkomt met het nieuwe: zowel in onderwerp en onderzoeksmethode als in de diversiteit van de onderzoekers zelf.

Tekst: Zaza Jung