Logo Universiteit Leiden.

Fabeltjes of echte wetenschap?

LAPP-Toppers denken na over de zin en onzin van alledaagse opvattingen over emoties.

Prof. dr. Carolien Rieffe

Emoties?

De LAPP-Toppers Psychologie 2013 weten er nu alles van! Zeven weken lang bijeenkomsten waarin verschillende aspecten van emoties werden belicht en bediscussieerd. Waarom hebben we emoties? Hoe herkennen we ze, en tegen wie uiten we ons wel of niet als we boos zijn? Maar ook, hoe gaan we eigenlijk om met emoties van anderen en waarom? Wist u bijvoorbeeld dat emoties eigenlijk een heel sterk communicatie middel zijn, en dat je er altijd op bedacht moet zijn dat je iets terug krijgt. Net als tennis, je slaat de bal… en die komt weer terug.

Een emotie uiting heeft als doel om iets te veranderen in de relatie met die ander, het is een wisselwerking. Ook hebben we gekeken naar kinderen die een andere emotionele ontwikkeling doormaken, zoals bijvoorbeeld kinderen met een Autisme Spectrum Stoornis. Kunnen deze kinderen ook meevoelen met de emoties van anderen, dus empatisch zijn? Uit onderzoek blijkt van wel, maar kinderen met een ASS kunnen dan wel moeilijk die emotie begrijpen en er op reageren.

De LAPP-Toppers van dit jaar zijn emotie experts geworden, en hebben over verschillende onderwerpen per bijeenkomst een korte film gemaakt. De film gaat over het uiten van boosheid. De meeste mensen denken dat je je boosheid niet op moet kroppen. Integendeel, dat zou slecht voor je zijn, je moet je boosheid vooral uiten. Je kunt bijvoorbeeld op een boksbal gaan slaan en daarbij denken aan diegene die je boos heeft gemaakt… Maar is dit nu ook echt zo, of is dit een echte huis-tuin-en-keuken-psychologische opvatting die helemaal niet klopt als je het met wetenschappelijk onderzoek gaat testen? Professor Brad Bushman van Ohio State University, USA, heeft heel veel eerste jaar college studenten eerst goed boos gemaakt. Daarna mochten een aantal van hen op een boksbal gaan slaan, en anderen moesten maar een boekje gaan lezen…

De vraag was natuurlijk wie er daarna nog het meest boos was. Wat denkt u zelf…? Kijk maar snel naar dit filmpje over dit onderzoek, en naar het filmpje waarin Brad Bushman zelf ook naar dit filmpje kijkt. Veel plezier, enne, niet boos worden!

Verlaat onze website om deze video te bekijken.