Logo Universiteit Leiden.

Bart Lievaart wint Taalkunde Olympiade 2014

Op zaterdag 8 maart was de prijsuitreiking van de veertiende Taalkunde Olympiade. Deze is gewonnen door Bart Lievaart van het Stedelijk Gymnasium Schiedam.

Ruim vijftig leerlingen zijn aanwezig op deze zonnige middag in Leiden om te horen wie de winnaar is. En vooral ook om de oplossingen en uitleg te horen bij de opgaven waar zij zo op hebben gezwoegd.

Voor Bart Lievaart komt de uitslag als een complete verrassing. Het was de eerste keer dat hij mee deed, omdat hij niet eerder had gehoord van de Taalkunde Olympiade. Helaas is het ook de laatste keer dat hij mee mag doen, want volgend jaar gaat Bart studeren, hoewel hij nog niet weet welke studie.

De antwoorden

Voordat de winnaars bekend worden gemaakt, behandelen de opgavenmakers de oplossingen van de door hen gemaakte opgaven. Alamblak, Lineair B, Tibetaans, Bretons, Cherokee en Middelnederlands waren de talen die aan de orde kwamen bij de Taalkunde Olympiade op 8 februari. Na elke opgave wordt meteen bekend gemaakt welke deelnemer de opgave het beste heeft opgelost. Zo heeft Maarten- Pieter Moolenburg van het Corderius College in Amersfoort de opgave Middelnederlands het beste gemaakt.

De uitslag

Het is tijd voor de prijsuitreiking. Annebeth Simonsz, onderwijscoördinator van het Pre-University College, noemt de namen van de 10 beste deelnemers. Bart Lievaart is de winnaar van deze veertiende Taalkunde Olympiade en eindigt met 43,3 punten op de eerste plaats. De uitslag is te bekijken in de lijst met alle deelnemers.

Beijing

De vier deelnemers die het hoogste zijn geëindigd mogen bovendien Nederland vertegenwoordigen bij de Internationale Taalkunde Olympiade van 21 tot en met 26 juli 2014 in Beijing, China. Dit zijn Karim Jaspers van het Stedelijk Gymnasium Nijmegen, Jens Peter Frankemölle van het Cambreur College Dongen, Max Götz van het Coornhert Gymnasium Gouda, tevens student aan het Pre-University College in Leiden en natuurlijk Bart Lievaart. Jennifer Jochems is teamleider van het Nederlandse team in Beijing. Zij vertegenwoordigde Nederland in Slovenië toen zij in 2012 zelf een van de winnaars was van de Taalkunde Olympiade.

We wensen het Nederlandse team heel veel succes toe in China!

(12 maart 2014/LM)