Logo Universiteit Leiden.

Artikel over Romani of Rom wint LAPP-Top publicatie op Kennislink

Met 'De zwerftochten van het Romani' wint LAPP-Top deelneemster Taalwetenschap Joanne van der Poel de prijs, publicatie van het artikel op Kennislink, voor het beste artikel. Het is uitgekozen door de jury van Kennislink onder leiding van Ilja van Dam, hoofdredacteur van Kennislink.

Joanne van der Poel met juryvoorzitter Ilja van Dam

Na afloop van het programma zijn de 420 LAPP-Top leerlingen de uitdaging aangegaan om een artikel te schrijven in de Kennislink opbouw. Uiteindelijk hebben de LAPP-Top coördinatoren van alle LAPP-Top programma’s het beste artikel van hun groep genomineerd. Een jury bestaande uit redacteuren van Kennislink heeft de genomineerde artikelen naast elkaar gelegd en een winnaar gekozen.

Joanne van der Poel van het Wartburg College in Rotterdam was al blij met de nominatie, maar dat ze met haar artikel heeft gewonnen kwam als een complete verrassing. Ilja van Dam: “Er stonden meerdere artikelen op de short list voor publicatie op Kennislink om verschillende redenen. Het niveau van de bijdragen van de genomineerde artikelen van de leerlingen is erg hoog.”

Crashcourse populairwetenschappelijk schrijven

Ilja van Dam gaf op bij de bekendmaking van de winnares aan de hand van ieder genomineerd artikel een crashcourse ‘Populair-wetenschappelijk schrijven’. Bij het ene artikel kon hij goed laten zien waarom de titel prikkelend was, een ander artikel moest het hebben van een goede opbouw. Uit het juryrapport blijkt bijvoorbeeld dat het artikel van Berend Markhorst, deelnemer van het LAPP-Top Rechtsgeleerdheid een belangrijke actuele kwestie bespreekt (martelpraktijken) en het is gepassioneerd geschreven. Hoewel de focus ligt op de Amerikaanse politiek, plaatst Berend dit gebeuren in een internationale context en komt daarbij met een interessant voorbeeld uit Duitsland. Ook legt hij een interessante link tussen Amerikaanse martelpraktijken en aartsvijand het IS.

Of het artikel Hello there! Please don't invade Earth! Van Mardjain Amdouni , deelnemer van het LAPP-Top Sterrenkunde is een leuk geschreven artikel. Zeker de intro en outro zijn erg grappig en vragen meteen aandacht. Ook de uitleg van de wetenschappelijke methode om exoplaneten te vinden is duidelijk.

Origineel en goed

Wat het artikel ‘De zwerftochten van het Romani’ van Joanne bijzonder maakt is de originaliteit van het onderwerp, de taal van de Romani of zigeuners. Daarnaast is het gewoon goed geschreven en is de intro kort en helder. Uiteindelijk kregen alle LAPP-Top leerlingen een certificaat omdat zij hun programma goed hebben afgesloten en werd de dag feestelijk afgesloten met een hapje en een drankje.