Logo Universiteit Leiden.

PRE'onier Violieske volgt twee PRE-Classes

Violieske van Ginkel is een vijfdejaars vwo-scholiere met een vol schema. Sinds februari is ze namelijk ook een PRE-student aan de Universiteit Leiden die niet één, maar twee Pre-University Classes volgt: psychologie én rechtsgeleerdheid. “Er is zoveel keus.”

Met slechts zestien jaar oud is Violieske scholier, PRE-student, leidinggevende bij een kwekerij, lid van een klassiek koor en daarnaast nog zwemster. Ondanks dat menig scholier dit waarschijnlijk te veel zou vinden, ziet Violieske dat anders: “Ik haal er plezier uit om bezig te zijn, ik leer liever iets nieuws of zet me ergens voor in dan dat ik met een filmpje op de bank lig.”

Over deze serie

Wat is er allemaal mogelijk bij het PRE? Dat is een vraag die weleens speelt onder toekomstige PRE-studenten. PRE'oniers - afgeleid van het woord pionier - laten zien dat er misschien wel meer kan dan je denkt en er verschillende paden te bewandelen zijn in de zoektocht naar wat bij jou past. In deze portretten delen zij hun ervaringen en bieden zo een inkijkje in hun leven als PRE-student.

De keuze om zowel psychologie als rechtsgeleerdheid te volgen kwam eigenlijk voort uit een heel praktische aanpak. “Beide vakgebieden zijn kandidaten voor mijn studie later, ik kon simpelweg niet kiezen en schreef me dus voor beide in.” Toen ze bij beide werd toegelaten besloot ze om allebei de vakken te volgen.

Kennismaken met het universitaire leven

Eerst dacht Violieske nog dat twee PRE-classes wellicht te veel zou worden, maar ze wilde het toch proberen. “De gedachte ‘ga ik het wel redden?’ kwam in me op, maar het gaat eigenlijk heel goed.” Het helpt dat haar school meedenkt, vertelt Violieske. Ze krijgt vrij van een paar schoolvakken om op dinsdag- en woensdagmiddag af te kunnen reizen naar Leiden. “Het is wel een uitdaging, dus je moet er wel echt voor werken en je er actief voor inzetten.”

Maar juist naar die uitdaging was Violieske op zoek: “Schoolvakken zijn eigenlijk steeds meer van hetzelfde, dus het is heel boeiend om te leren over nieuwe onderwerpen en tegelijkertijd alvast kennis te maken met het universitaire leven.” De wetenschappelijke blik, de professoren en zelfs de gebouwen zijn allemaal onderdeel van de ervaring die Violieske opdoet tijdens de PRE-Classes. “En daarnaast kan het me ook nog helpen met mijn studiekeuze.”

Met mensen werken

Wanneer het woord ‘ambitieus’ valt, zegt Violieske verrassend genoeg dat ze zichzelf helemaal niet ambitieus vindt. “Ik haal energie uit alle activiteiten die ik doe. Als ik het niet leuk zou vinden dan zou het wel lastig zijn, maar ik kan vaak met een goed gevoel terugkijken op mijn dag.” Na de PRE-Classes wil ze zichzelf dan ook bezig blijven houden. “Ik ben aan het kijken hoe ik me maatschappelijk kan inzetten door middel van bijvoorbeeld vrijwilligerswerk. Ik heb al een aantal mailtjes eruit gedaan, maar het is soms een obstakel dat ik nog geen achttien ben.”

Violieske weet nog niet precies wat ze in de toekomst wil gaan doen, maar het lijkt erop dat ze met mensen wil werken. “Ik heb al een aantal open dagen bezocht en dan vooral gekeken naar studies zoals sociologie, criminologie en psychologie.” Even denkt ze dan nog diep na en voeg ze toe: “Maar eigenlijk weet ik het nog niet, want geneeskunde is ook heel boeiend.” Maar voor de studiekeuze heeft ze nog wel tijd, want één ding is zeker: Violieske is er vroeg genoeg bij.

Tekst: Lynn Mans
Foto's: Eric van den Bandt