Logo Universiteit Leiden.

Verbeterde ontsluiting middeleeuwse handschriften UB Leiden

Onlangs zijn er enkele wijzigingen doorgevoerd in de catalogus van de Universiteitsbibliotheek Leiden, waardoor de meer dan 1000 gedigitaliseerde codices beter toegankelijk zijn. Ook de 'Inventory of Western Medieval Manuscripts Held by Leiden University Libraries', vervaardigd door conservator handschriften André Bouwman, is beschikbaar geworden: een makkelijk doorzoekbare pdf-inventaris, die doorlinkt naar de catalogus en die tevens vanuit de catalogus geraadpleegd kan worden.

De inventaris is onderdeel van een breder streven om de online toegang van de door UBL beheerde manuscripten uit middeleeuws Europa op diverse manieren te verbeteren. Meer dan 1000 codices zijn inmiddels compleet gedigitaliseerd: dat is ruim tweederde van de collectie. Alle handschriftbeschrijvingen van de inventaris bevatten ook links naar de corresponderende records in de online catalogus. En deze records zijn in de zomermaanden vervangen door Engelstalige records, met meer informatie (o.m. voor elk handschrift verwijzingen naar de gedrukte bibliotheekcatalogi waarin ze beschreven zijn, met links naar digitale versies).

Nieuwsbericht op de website van de Universiteitsbibliotheek Leiden