Logo Universiteit Leiden.

De Green Office beweging

"Een Green Office (GO) is een platform voor duurzaamheid dat wordt opgericht en gerund door studenten met de steun van medewerkers van de universiteit of TNW. Het primaire doel van een GO is ervoor te zorgen dat de instelling in alle opzichten duurzamer wordt. de facetten ervan. Op deze manier worden de duurzame initiatieven van GO's zichtbaarder en wordt de betrokkenheid van studenten bij duurzaamheid gestimuleerd. "

Zes Principes

Het Green Office-model, geïnitieerd door RootAbility, bestaat uit zes principes:

1) Studenten en personeel

Een dynamisch team van studentmedewerkers, vrijwilligers en universiteitsmedewerkers vormt de kern van een Green Office. Zij zijn rechtstreeks verantwoordelijk voor het runnen van het Green Office en zijn activiteiten.

2) Mandaat

Het Green Office krijgt een officieel mandaat om de duurzaamheidstransitie van de universiteit te stimuleren, door nieuwe impulsen te creëren, actoren te verbinden en te versterken, communicatie te verbeteren of duurzaamheidsstrategieën te ontwikkelen.

3) Middelen

De universiteit stelt een budget beschikbaar om salarissen, opleidingen, projectkosten en kantoorruimte te betalen. Deze middelen zijn cruciaal om de continuïteit en betrokkenheid van studenten te waarborgen en hen in staat te stellen impactvolle projecten uit te voeren.

4) Integratie

De Green Office is geïntegreerd in de organisatiestructuur van de instelling en staat onder toezicht van een stuurgroep. Het Green Office-team sluit zich ook aan bij relevante duurzaamheidscommissies.

5) Samenwerking

Alle activiteiten van het team worden uitgevoerd in nauwe samenwerking en partnerschap met interne en externe belanghebbenden. The Green Office wordt ook onderdeel van het levendige netwerk van Green Offices in Europa.

6) Opleiding

The Green Office en haar vrijwilligers krijgen training van RootAbility. Dit helpt hen te inspireren en te motiveren en hun competenties op te bouwen als agenten voor verandering in duurzaamheid.

De Start

De Green Office-beweging begon in 2010 als een experiment aan de Universiteit Maastricht en is sindsdien uitgegroeid tot een internationale beweging waar honderden studenten en medewerkers bij betrokken zijn.

Een Green Office is een door studenten geleide en door personeel ondersteunde duurzaamheidshub die een dynamisch veranderingsproces naar duurzaamheid binnen uw academische instelling coördineert en initieert.

De beweging is ontwikkeld door RootAbility.

Het Verhaal

De Universiteit Leiden is een van Europa's toonaangevende internationale onderzoeksuniversiteiten en begeleidt zowel medewerkers als studenten om te streven naar de veranderaars van morgen. Duurzaamheid is een groeiend aandachtspunt geworden, niet alleen voor regeringen, maar ook voor ons, burgers.

Een vooraanstaande instelling als de Universiteit Leiden kan haar onderzoek dusdanig effectief inzetten dat niet alleen significante impact wordt bereikt in onderzoek en binnenuniversitaire bedrijfsvoering, maar ook op terreinen als klimaatverandering en duurzaamheid in de buitenwereld. Er is dus een enorm onbenut potentieel om de Universiteit Leiden de meest duurzame universiteit van Nederland te laten worden. Om dit doel te bereiken is echter eenheid tussen de gehele Leidse universitaire gemeenschap, inclusief medewerkers en studenten, cruciaal. Het Leiden University Green Office doet niet alleen haar best om bewustwording en kennis over duurzaamheid bij universiteitsstudenten en medewerkers te creëren, maar draagt ​​ook bij aan het verkleinen van de ecologische voetafdruk van de universiteit. Wij, als leden van de Leidse universitaire gemeenschap, verdienen het om te werken en te leven in een omgeving die duurzaam is en kan worden behouden voor onze toekomstige generaties. Laat de Universiteit Leiden en haar gemeenschap leiden, als hoofdrolspelers bij het aangaan van de wereldwijde uitdaging van duurzaamheid.