Logo Universiteit Leiden.

Ruimte voor de eigen ouders

Hoe geef je de eigen ouders van een pleegkind ruimte in de klas?

Verlaat onze website om deze video te bekijken.

Erken de ouders

Wat de achtergrond van een kind ook is, de eigen ouders zijn heel belangrijk voor het kind. Erken dit door een positieve houding aan te nemen over de ouders en geen waardeoordeel over ze te vormen. Probeer ze ook ruimte te geven in de klas – figuurlijk en letterlijk.

Ruimte geven

Hieronder vind je enkele tips om ouders de ruimte te geven in de klas. Bij fysieke uitnodigingen is het handig om met de pleegouders te overleggen, zij kunnen de dynamiek met de ouders namelijk inschatten (soms verloopt het contact moeizaam).

Tips om ouders ruimte te geven

• Nodig ouders uit voor een schooloptreden van een kind
  • Nodig ouders uit voor ouderavond of 10-minuten gesprek
  • Maak samen met het kind een kopie van het rapport voor de ouders
  • Maak ook werkjes voor de eigen ouders (denk aan moederdag/vaderdag).

Soort plaatsing

Het is handig om aan de pleegouders te vragen hoe de pleegzorg geregeld is. Afhankelijk van de soort plaatsing is er vaker of prettiger contact met de ouders. Bij een netwerkplaatsing kennen de pleegouders en de ouders elkaar, waardoor de lijntjes vaak wat korter zijn. Bij een vrijwillige plaatsing gaan de ouders akkoord met de pleegzorgplaatsing en wordt vaak meer medewerking en samenwerking gezien. Ook de duur van de plaatsing is van belang voor het contact met de ouders: als er toegewerkt wordt naar een terugplaatsing naar de ouders, is er mogelijk vaker contact met ze.